تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,913 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,757,667 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,254,511 |
بررسی اثربخشی «وب کوئست» به عنوان جایگزین سیستم ارزشیابی کیفی دوره ابتدایی | ||
پژوهش های کیفی در برنامه درسی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 10، فروردین 1402، صفحه 30-51 اصل مقاله (605.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2023.61006.329 | ||
نویسندگان | ||
حسین عابدینی فر* 1؛ امین انصاری چهارسوقی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیق در ارتباطات/دانشگاه صدا و سیما | ||
2دکترای مهندسی صنایع/ دانشگاه صنعتی شریف | ||
چکیده | ||
زمینه: امروزه تأثیر روش تدریس فعال در تعلیم و تربیت واقعی، کمتر مورد تردید و سؤال قرار می گیرد،روش آموزش سنتی یا حضوری با مسائلی مانند یادگیری انفعالی و غفلت از مشارکت خود یادگیرنده، نادیده گرفتن تفاوت ها و نیازهای یادگیرندگان، بی توجهی به حل مسئله و تفکر انتقادی، با انتقاد مواجه شده است و با پیامدهای مهمی همچون فرسودگی تحصیلی، کاهش انگیزه، احساس عدم کارایی و ... همراه بوده است. هدف و روش:در این مقاله با استفاده از روش شبه آزمایشی، به بررسی اثربخشی «وب کوئست» به عنوان جایگزین سیستم ارزشیابی کیفی دوره ابتدایی پرداختیم.تعداد 50 دانش آموز پسر مقطع ایتدایی یکی از مدارس تهران که در نیم سال اول سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ تحصیل می کردند،به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند.در این پژوهش دو شاخص عمده میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان در دو گروه با یک پیش آزمون و دو پس آزمون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج و یافته ها: با توجه به اینکه اختلاف معنادار بودن میانگین گروه های کنترل و آزمایش با استفاده از آزمون تی محاسبه گردید مشخص گردید آموزش به وسیله وب کوئیست اثربخش بوده است. با تحلیل واریانس درون گروهی و برون گروهی نتایج بدست آمده در آزمون تی در معناداری و عدم معناداری تفاوت میانگین گروه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با نتایج حاصل شده از پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه می توان گفت که آموزش به کمک وب کوئیست نسبت به سیستم ارزشیابی کیفی تاثیر گذار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"اثربخشی "؛ "وب کوئست"؛ "ارزشیابی کیفی"؛ "دوره ابتدایی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |