تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,853,626 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,765,410 |
حضور انواع برنامه درسی مغفول در دوره ابتدایی: مطالعه ترکیبی | ||
پژوهش های کیفی در برنامه درسی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 10، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2023.59577.317 | ||
نویسنده | ||
پریسا زارع ![]() | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، شناسایی برنامه درسی مغفول از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی با استفاده از روش تحقیق ترکیبی تبیینی متوالی و از نوع پیگیری نتایج بود. ابتدا بر اساس الگوی اعتباریافته برنامه درسی نال (مرزوقی و همکاران، 1396)، مقیاس برنامه درسی مغفول طراحی و اعتباریابی گردید. مقیاس مذکور به روش توصیفی پیمایشی، در بین معلمان ابتدایی مدارس سراسر کشور و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای در 9 استان توزیع و 730 پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از آزمون تی تک نمونهای مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از نظر معلمان میزان وجود برنامه درسی نال از نوع( مغفول، محدوف، منسوخ، محرف، عقیم، مفرط و ممنوعه)، در سه حوزه (دانش، ارزش و مهارت) برنامه درسی دوره ابتدایی، نزدیک به میانگین می باشد. در بخش کیفی هم که باکمک روش پدیدارشناسی و به کارگیری معیار اشباع یافتهها، مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند با 35 نفر از معلمان ابتدایی از نواحی چهارگانه شیراز انجام شد؛ پس از تحلیل دادهها با استفاده از فن تحلیل مضمون در نرمافزارNvivo (8.8) نتایج حاصل مؤید هفت نوع برنامه درسی مغفول در برنامه درسی دوره ابتدایی بود که بیشتر به شکل غیر عمدی اتفاق میافتند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ برنامه درسی مغفول؛ دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |