| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,985 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,274,320 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,914,158 |
تحلیل محتوای کتب درس دین وزندگی دورهی متوسطه دوم ا زمنظر توجه به رویکرد تربیت عرفانی | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 11، تیر 1402، صفحه 112-131 اصل مقاله (586.76 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2023.47469.281 | ||
| نویسندگان | ||
| ابوسعید داورپناه1؛ مسعود خنجرخانی* 2 | ||
| 1آموزش و پرورش. دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
| 2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتب درس دین وزندگی دورهی متوسطه دوم از منظر میزان توجه به رویکرد تربیت عرفانی اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پژوهش کیفی و رویکرد پژوهش کاربردی بود. جامعه پژوهش، کتابهای دین و زندگی دوره ی متوسطه در سال تحصیلی 1398-99 بود که به صورت هدفمند کتابهای دین و زندگی دوره دوم متوسطه به همراه پیش دانشگاهی به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده ها، نمونه برگ تحلیل محتوای کتابهای درسی بر مبنای شاخصها و اصول تربیت عرفانی براساس حکمت سینوی و با اقتباس از بهشتی و ناظر حسین آبادی(1391) می باشد. یافته های پژوهش نشان داد: درمجموع643 بار به محورها و مؤلفههای مفهومی مرتبط با تربیت عرفانی توجه شده که میزان آن در پایههای اول 170، در پایه دوم 165، در پایه سوم 240 و در پیشدانشگاهی 68 مرتبه است؛ جدای اینکه در دوره پیشدانشگاهی به عناصر تربیت عرفانی کمتر توجه شده است، اما عنصر شریعتمحوری درکل و خصوصاً در پایه اول (با 4 بار تکرار)،کمترین حد توجه را داشت عنصری که ازمحوریترین عناصر تربیت عرفانی بوده و عرفان واقعی را از سایر عرفانها متمایز میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت عرفانی؛ کتب دین و زندگی؛ متوسطه دوم؛ تحلیل محتوا | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 524 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 315 |
||