تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,832 |
تعداد مقالات | 14,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,697,265 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,715,770 |
شناسایی مؤلفههای مؤثر برارتقاء ظرفیت کارتیمی درمدارس ابتدایی بر اساس سند تحول آموزش و پرورش | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 66، دی 1401، صفحه 55-75 اصل مقاله (641.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.69066.3675 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه عباسعلی نژاد* 1؛ ایراندخت فیاض2؛ فیروز رازنهان3؛ علی خورسندی طاسکوه4 | ||
1دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت، مؤسسه آموزشی و پژوهشی مدیریت و برنامهریزی تهران، ایران | ||
4استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای مؤثر برارتقاء ظرفیت کارتیمی در مدارس ابتدایی براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است. روش پژوهش توصیفی بود که به شکل میدانی و بهصورت کیفی انجام شد. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه افراد مطلع در خصوص تعلیم و تربیت، سند تحول آموزش و پرورش، مدیران و معلمان مقطع ابتدایی بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. بدین منظور10 مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. برای شناسایی مؤلفه های مؤثر بر ارتقاء کار تیمی در مدارس ابتدایی، از تحلیل تماتیک استفاده شد. نتایج حاصل از کدگذاری باز، محوری و انتخابی پژوهش به شناسایی و انتخاب شش مؤلفه اصلی ساختاری، محتوایی، زمینهای، فرهنگی، مجازی و اقتصادی منجر گردید. همچنین چهارده زیرمقوله برای مقولات اصلی مؤثر بر ارتقاءظرفیت کار تیمی در مدارس ابتدایی شهر تهران استخراج شدند که عبارتاند ازساختار سازمانی، رهبری سازمانی، ظرفیت دانشی سازمان، فرهنگ سازمانی، ارزیابی عملکرد، نظام تشویق و تنبیه، سیستم آموزشی دبستان، سیستم گزینش همکاران آموزشی و تربیتی، رهبری، فرهنگ، تکنولوژی، قابلیتهای منابع انسانی، اثربخشی کار تیمی و امکانات اقتصادی .یافته ها حاکی از این بود که فعالان عرصه فرهنگ و تعلیم و تربیت باید به کار تیمی در مدارس ابتدایی اهمیت بیشتری داده و دانشآموزان را به دانش مهارتهای کار تیمی تجهیز کنند و تلاش کنند که با یک تربیت اجتماعی صحیح و در عین حال فعال و در قالب شش بعد مذکورظرفیت کار تیمی را ارتقاء داده و از این طریق به اجتماعی شدن متربیان کمک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
"تیم"؛ "تربیت اجتماعی"؛ "سندتحول" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 142 |