تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,884,066 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,780,980 |
بررسی اثربخشی برنامه توالی واجی لیندا مورد بر توجه پایدار دانش آموزان با اختلال خواندن | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.67992.2457 | ||
نویسندگان | ||
سمیه ساداتی فیروزآبادی ![]() ![]() | ||
1هیأت علمی دانشگاه شیراز | ||
2کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توالی واجی لیندامود بر توجه پایدار دانشآموزان با اختلال خواندن انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 30 نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال خواندن که در سال تحصیلی 1399-1400 به مرکز اختلالات یادگیری شهر لارستان مراجعه کرده بودند، به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپسآزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری یکپارچه (2018) بهعنوان پیشآزمون در مورد هر دو گروه به عمل آمد. همچنین برنامه توالی واجی لیندامود به مدت 16 جلسه مداخله فشرده به گروه آزمایش ارائه گردید. بلافاصله پس از اتمام آموزش، مجدد آزمون فوق بهعنوان پسآزمون از هر دو گروه به عمل آمد و یک ماه پس از انجام پسآزمون نیز دورۀ پیگیری برای هر دو گروه اجرا شد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یک راهه آمیخته استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در توجه پایدار دیداری و شنیداری بین دو گروه وجود دارد بدینصورت که گروه آزمایش در پسآزمون و پیگیری عملکرد بهتری داشته است. بهطورکلی نتایج حاکی از آن است که برنامه توالی واجی لیندامود منجر به بهبود توجه پایدار دیداری و شنیداری در دانشآموزان با اختلال خواندن شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال خواندن؛ برنامه توالی واجی لیندامود؛ توجه پایدار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |