تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,881,563 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,779,999 |
الگوی ساختاری رابطه ساختار انگیزشی با رفتار خودشکن تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش: نقش میانجی راهبردهای حل مسئله | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.69410.2475 | ||
نویسندگان | ||
بهاره اژدربین![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیارگروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4استاد تمام گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی راهبردهای حل مسئله در رابطه بین ساختار انگیزشی و رفتار خودشکن تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه مدارس تیزهوشان شهر تهران در سال 1400-1399 بود که با روش نمونه گیری خوشهای یک مرحلهای 674 نفر برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس رفتارهای خودشکن، پرسشنامه ساختار انگیزشی و پرسشنامه حل مسئله بود. تحلیل دادهها با روش همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری و در سطح معناداری 05/0 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که رفتارهای خودشکن با ساختار انگیزشی انطباقی و سبک حل مسئله اعتماد به حل مسائل دارای رابطه منفی و با سبک گرایش/اجتناب و کنترل شخصی حلمسئله دارای رابطه مثبت معنادار در سطح 01/0 هستند. همچنین راهبردهای حل مسئله در رابطه بین ساختار انگیزشی و رفتار خودشکن تحصیلی دارای نقش میانجی بود (01/0>p). بر این اساس، رفتارهای خودشکن در دانشآموزان تیزهوش از طریق ساختار انگیزشی و راهبردهای حل مسئله قابل پیشبینی است و راهبردهای حل مسئله در این بین دارای نقش میانجی است. نتایج مطالعه حاضر را میتوان در اختیار فعالان حوزه تعلیم و تربیت قرار داد تا در برنامهریزی و طراحی مداخلات آموزشی در زمینه کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی در محصلان مورد استفاده قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموز تیزهوش؛ حل مسئله؛ ساختار انگیزشی؛ رفتار خودشکن تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 |