تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,881,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,779,925 |
الگوی آموزشی برنامه درسی مبتنی بر روش قصهگویی برای دانشآموزان دوره اول ابتدایی | ||
پژوهش های کیفی در برنامه درسی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 13، دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2023.71405.358 | ||
نویسندگان | ||
اصغر کرمی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد تهران | ||
2استاد واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3وزارت بهداشت درمان و آوزش پزشکی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه ها و اهداف برنامه درسی قصهگویی با روش کیفی بر پایه مصاحبه با متخصصان مرتبط انجام شده است. رویکر پژوهش از نوع کیفی است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان متخصصان برنامه درسی و اساتید آموزش ابتدایی در دانشگاهها که در برنامهریزی درسی و آموزش ابتدایی فعالیتهای پژوهشی دارند بود. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. هدف از این کار، این بود که احتمال حضور همه صاحبنظران این حوزه در نمونه افزایش یابد. پایه های نظری و مضامین اصلی از مصاحبه ها استخراج، کدگذاری و طبقه بندی شدند. توسط دو داور متخصص کدهای باز و مقوله های فرعی، مقوله های اصلی و در نهایت نولفه ها استخراج گردید. نتایج نشانگر مدل مفهومی است که دارای هفت بعد 1. مفهومی ساختن برنامه، 2. تشخیص، 3 انتخاب محتوا، 4. انتخاب تجربههای یادگیری، 5. اجرا، 6. ارزشیابی، 7. نگهداری برنامه میباشد که در مقولههای اصلی و فرعی کدگذاری شدند. بنابراین میتوان بر اساس الگوی آموزشی هاکینز، برای دروس دوره اول ابتدایی، برنامه درسی مبتنی بر قصه گویی طراحی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه قصه گویی؛ الگوی برنامه درسی؛ الگوی آموزشی هاکینز؛ کیفیت یادگیری دانش آموزان ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 |