تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,885,335 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,781,489 |
طراحی و اعتبارسنجی برنامه درسی مکمل سازگار با مغز دانشآموز ADHD | ||
پژوهش های کیفی در برنامه درسی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 13، دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2023.57778.312 | ||
نویسندگان | ||
اشرف اصیلیان ![]() | ||
1دانشجو دکتری گروه علوم تربیتی، واحد تربیت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تربیت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی برنامهیدرسی مکمل سازگار با مغز دانشآموزان ADHD بود.این پژوهش آمیخته، نوع اکتشافی بود در بخش کیفی از تحلیل اسنادی، تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه با 17 نفر از خبرگان انجام و در بخش کمی، پرسشنامهای با 10 مؤلفه و 180 خردهمؤلفه طراحی و با 40 نفر از خبرگان برنامهریزیدرسی، روانشناسی، علوم مغز اجرا شد. بر اساس بازخوردها، پرسشنامه اصلاح و در اختیار 419 نفر از خبرگان برنامهریزیدرسی، روانشناسی، علوم مغز و کارشناسان آموزش، مشاوره و معلمان مقطع ابتدایی مشهد قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه را صاحبنظران تایید و روایی و پایایی دادهها به وسیله بررسی اعضا و آلفای کرانباخ (83/0) تائید شد. روش نمونهگیری کیفی، هدفمند و در بخش کمی از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. برای اعتباریابی الگو از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده و با تحلیل عاملی مرتبه اول الگوی مزبور تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان داد که مؤلفههای 11گانه (منطق، اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی یادگیری،ارزشیابی، فضای یادگیری، مواد و منابع، نقش معلم، زمان یادگیری، گروهبندی و ویژگیهای فراگیر )احصا شده بار عاملی کافی را برای پیشبینی الگوی برنامهیدرسی مکمل سازگار با مغز دانشآموزان ADHD دارند. همچنین شاخصهای(842/0=CMIN/DF)، (000/0= RMSEA)، (000/1 = CFI)، (005/1= TLI)،( 003/1 = IFI) و (974/ =RFI) بود. نتایج نشان داد که الگوی طراحی شده از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبارسنجی؛ برنامه درسی مکمل؛ بیشفعالی/کمتوجه؛ سازگار با مغز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 |