| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,978 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,252,660 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,906,465 |
تجربه زیسته معلمان از عوامل موثر و موانع عملکرد حرفهای آنان | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 13، دی 1402، صفحه 72-104 اصل مقاله (1.42 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2023.70177.355 | ||
| نویسندگان | ||
| ناهید ثامتی1؛ فاطمه امامقلی وند* 2؛ سعیده افضلی3 | ||
| 1دکتری روان شناسی تربیتی. استادیار گروه روانشناسی.دانشگاه فرهنگیان.پردیس نسیبه.تهران. ایران. | ||
| 2استاد مدعو پردیس نسیبه .تهران ایران | ||
| 3دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی . رئیس اداره فعالیتهای پژوهشی دانشگاه فرهنگیان.تهران.ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل موثر و موانع عملکرد حرفهای معلمان انجام شد. روش پژوهش کیفی به شیوه تجربه زیسته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان فارغالتحصیلان رشته آموزش ابتدایی سال 95 تا 98 پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان کشوراست. حجم نمونه موردبررسی به نوع دیپلم ۱۲۰ نفر، به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شدند. افراد نمونه مصاحبه نیمه ساختاریافته را بهصورت آنلاین پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل به شیوه تحلیل مضمون صورت پذیرفت. نتایج: عوامل مؤثر در عملکرد حرفهای معلم عبارتند از : بعد ساختاری: بیتوجهی به شأن و جایگاه معلم، نقائص سیستم آموزشی، حجم زیاد کتب درسی، تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس، چالش سیستم نمره دهی ، بعد سازمانی: کمبود امکانات در مدارس، جو مدرسه، عدم همکاری اولیا، شرایط خاص آموزش در دوران کرونا، بعد اقتصادی: دغدغه مسائل مالی، بعد فردی: فقدان انگیزه معلم. موانع حرفه ای عبارتند از : بعد ساختاری: بیتوجهی به شأن و جایگاه معلم، نقائص سیستم آموزشی، حجم زیاد کتب درسی، تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس، چالش سیستم نمره دهی ، بعد سازمانی: کمبود امکانات در مدارس، جو مدرسه، عدم همکاری اولیا، شرایط خاص آموزش در دوران کرونا، بعد اقتصادی: دغدغه مسائل مالی، بعد فردی: فقدان انگیزه معلمان | ||
| کلیدواژهها | ||
| عوامل موثر برعملکرد حرفهای؛ موانع عملکرد حرفهای. عوامل ساختاری؛ عوامل سازمانی؛ عوامل فردی؛ عوامل اقتصادی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 952 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 579 |
||