تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,769,609 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,570 |
تصویرپردازی در گفتگوهای حضرت شعیب(ع) با مخاطبان در قرآن بر اساس نظریه سید قطب | ||
سراج منیر | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 43، مهر 1400، صفحه 97-121 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ajsm.2022.65071.1807 | ||
نویسندگان | ||
ماندگار کیخسروی1؛ حسن مجیدی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
چکیده | ||
بیان بصری یکی از ویژگیهای متن قرآن است و آیات آن از تصویرهای ادبی پوشیده شده است و همین تصویری بودن نشانی از وجوه سادگی و قابلفهم بودن بیان قرآن است. سید قطب، ادیب معاصر مصری، بهترین وسیلة تعبیر، تصویر را برگزید و در قالب نظریة تصویرپردازی هنری، معتقد است که قرآن کریم در بیان اغراض، به بهترین وجه از قاعدة تصویر بهره برده است. بر این مبنا پژوهش حاضر سعی دارد بر اساس مبانی و مؤلفههای تصویرپردازی نظریه سید قطب به بررسی ویژگیهای ساختاری آیات دربردارنده گفتگوهای حضرت شعیب(ع) با مخاطبان، بپردازد و مؤلفهها را کشف و نمود آنها را در تصویرپردازی هنری آیات قرآن بررسی نماید تا جنبههای زیبایی اعجاز قرآن کریم بیشازپیش تبیین گردد. مهمترین یافتههای پژوهش، بیانگر این حقیقت است که در این آیات میتوان نمونههایی از این مؤلفهها بر اساس نظریه سید قطب مانند عنصر ساختار آوایی، عاطفه، اندیشه دینی، واقعیت، اسلوب زبان، تکرار، تطابق، تجسیم، تشخیص، حرکت، گفتگو و... را یافت که با ایجاد تصاویری حسی و خیالانگیز که سرشار از حرکت و پویایی هستند، افکار و معانی را بهصورت حسی به خواننده، جهت تثبیت معانی منتقل میکند | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرپردازی؛ گفتگوهای حضرت شعیب؛ قرآن؛ سید قطب | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
ابوزید، احمد.، (1992). التناسب البیانی فی القرآن. مغرب، دانشکده ادبیات و علوم اسلامی، رباط.
آذر نوش، آذر تاش.، (1379). فرهنگ معاصر عربی- فارسی، تهران: نشر نی.
البطل، علی.، (1981). الصورة الفنیة فی الشعرالعربی فی آخر القرن الثانی، آندلس: دار الآندلس.
حسن، عباس.، (1998). خصائص الحروف العربیة و معانیها، دمشق: اتحاد الکتاب العرب.
حسینی، سیدمحمد.، (1382). ریختشناسی قصههای قرآن، تهران: ققنوس. 1380
حری، ابوالفضل. (1388). مؤلفههای زمان و مکان روایی در قصص قرآنی، ادب پژوهی، ش 8، صص 125- 141.
خزعلی، انسیه.، بهبهانی زاده، کوثر.، (1397). حرکت در تصویرپردازی داستانهای پیامبران (مطالعه موردی سوره هود). فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س)، سال 15، شماره 4، صص 103-130.
دل افکار، علیرضا.، صانعیپور، محمدحسن.، ارجمندفر، مهدی.، (1393). مؤلفههای کاربردشناختی انذار در داستان حضرت شعیب(ع). دو فصلنامه علمی پژوهشی تفسیر و زبان قرآن، ش 5، صص 61-104.
سید قطب، ابن ابراهیم شاذلی.، (1413). التصویر الفنی فی القرآن، . قاهره: دار الشروق.
الصباغ، محمد.، (1983). التصویر الفنی فی الحدیث النبوی، بیروت: المکتب الاسلامی.
عباس، حسان.، (1998). خصائص الحروف و معانیها، دمشق: منشورات اتحاد الکتاب العرب.
عبدالعال، محمدقطب.، (2006). من جمالیات التصویر فی القرآن الکریم، القاهره: الهیئه المصریه العامه للکتاب.
فاضلی، محمد.، (1365). دراسة و نقد فی مسائل بلاغیة هامة، تهران: موسسه تحقیقات فرهنگی.
قاضیزاده، کاظم.، (1389). سید قطب و نظریه تصویر هنری در قرآن. مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث، سال هفتم، ش 14، صص 44-86.
قرائتی، محسن.، (1383). تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
قمی، علی بن ابراهیم.، (1404). تفسیر القمی، قم: دارالکتاب.
قمی، علی بن ابراهیم.، (1387). کارکرد تصویر هنری در قرآن کریم (مترجم سیدحسین سیدی)، | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |