تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,868 |
تعداد مقالات | 14,932 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,846,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,296,157 |
اثربخشی بسته آموزشی تقویت غلبه طرفی بر کارکردهای اجرایی و ادراک دیداری کودکان با اختلال یادگیری خاص | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اسفند 1401 اصل مقاله (1003.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.69634.2478 | ||
نویسندگان | ||
شرمین اسمعیلی انور1؛ رضا قربان جهرمی* 2؛ امین رفیعیپور3؛ مهرداد ثابت4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. | ||
2دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی | ||
3گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر به شرح زیر می باشد چکیده: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بسته آموزشی تقویت غلبه طرفی بر مولفههای کارکردهای اجرایی و ادراک دیداری در کودکان با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون به همراه گروه گواه بود. از میان کودکان مقطع ابتدایی از 7 تا 12 سال که در کلینیکهای روانشناسی شهر تهران در سال 1399 تشخیص اختلال یادگیری خاص گرفته بودند، به صورت غیرتصادفی در دسترس، ۳۰ نفر انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون دست برتری ادینبرگ، جدول عصبی-رشدی دلاکاتو، آزمون ادراک دیداری TVPS-R و پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف استفاده شد. نتایج نشان داد که بسته آموزشی تقویت غلبه طرفی بر کارکردهای اجرایی (01/0p< و 47/8=F) و ادراک دیداری )01/0p<و 20/10(F= کودکان با اختلال یادگیری خاص تاثیر داشته است. واژههای کلیدی: اختلالات یادگیری خاص، غلبه طرفی، کارکردهای اجرایی، ادراک دیداری، کودکان. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: اختلالات یادگیری خاص؛ غلبه طرفی؛ کارکردهای اجرایی؛ ادراک دیداری؛ کودکان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 272 |