تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,826,499 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,754,438 |
بهرۀ برخی مفسّران شیعی از مواهب کاشفی | ||
متن پژوهی ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اسفند 1401 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2023.68988.3585 | ||
نویسنده | ||
محمد رضا موحدی ![]() ![]() | ||
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
فهرست بلندی از تفاسیر شیعیِ فارسی که از ایران عهد صفوی تاکنون به نگارش درآمده ، گواه بر تاثیری است که ملا حسین کاشفی از طریق تفسیر مواهب علیّه بر آنها داشته است. در این مقاله، با تکیه بر سه تفسیر دورۀ صفوی که به زمان تالیف مواهب و مولف آن نزدیک تر بوده اند، این بهره گیریها پیگیری شده است. تفاسیری چون: 1. تفسیرترجمة الخواص یا تفسیر زوارهای از علی بن حسن زوارهای ( نگارش در 947 هجری). 2. تفسیرمنهجالصادقین تألیف ملا فتحالله کاشانی (م. 988 ق.) و خلاصۀ آن. 3. تفسیر شریف لاهیجی اثر شیخ محمد بن شیخ علی لاهیجانی (م. 1090 یا 1095 ق.) آنچه در این پژوهش به شیوۀ مطالعۀ تطبیقی بر چند متن ادبی – دینی ، رخ مینمایاند این است که با توجه به حضور پیدا و پنهان مواهب در ترجمۀ الخواص، میتوان سهم تفسیر کاشفی را در اثر تفسیریِ زوارهای، بیش از سایر مآخذ دانست ، با این امتیاز که در عین اعتدال مذهبی، در مواردی که از کاشفی نقلِ با ماخذ میکند، جانب انصاف را نیز پاس میدارد، ولی فتح الله کاشانی در منهج، با اینکه در بخش ترجمۀ آیات و ذکر اقوال اخلاقی یا عرفانی در تفسیر، بسی بیش از زواره ای ، به مواهب علیه اتّکا داشته و منقولات مواهب را در منهج درج کرده است، اما نسبت به کاشفی کم لطفی ها داشته است. همچنین غیر از تفسیر لاهیجی، در بسیاری دیگر از تفسیرهای این دوره، نقش پای مواهب کاملا مشهود است. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ مواهب علیّه"؛ حسین کاشفی"؛؛ "؛ تفسیر شیعی"؛ ترجمه الخواص"؛؛ "؛ منهج الصادقین" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |