تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,885,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,781,565 |
چگونگی پیادهسازی TOD در شعاع عملکردی ایستگاههای مترو، نمونه مطالعاتی ایستگاه مترو منیریه تهران | ||
فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/urdp.2023.58566.1286 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا صارمی ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2کارشناسیارشد برنامهریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
چکیده | ||
کلانشهر تهران در سده گذشته با افزایش حدود بیست برابری جمعیت روبرو شده است، از این رو دچار مشکلات ترافیکی در غالب روزهای سال است. یکی از الزامات کاهش ترافیک، کاهش سهم سفرهای درون شهری با خودرو شخصی و تغییر به سایر مدهای حملونقلی است که این الگو در توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی (TOD) به عنوان یک راهکار مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به موارد گفته شده افزایش مشکلات ناشی از ازدحام ترافیکی در شهرهای کشور، ضرورت TOD را بیش از پیش آشکار نموده است. الگویTOD ، به عنوان یک الگوی جدید در جهت تغییر رفتار و زمینه هندسی فیزیکی شهرها با بهرهگیری از فناوری در ارتباط با جمعیت و ساکنین شهر از سال 1993 در بسیاری از کشورهای جهان، در راستای کاهش بخشی از مشکلات ترافیکی شهر مورد استقبال قرار گرفتهاست. هدف پژوهش، ارزیابی، تحلیل و برنامهریزی توسعهی انجام شده در شعاع عملکرد ایستگاه مترو منیریه با معیارهای TOD، است. روش پژوهش کاربردی است، ابتدا به شناسایی اصول توسعه با محوریت حملونقل عمومی پرداخته شده است. سپس، مشخصات محدوده مطالعاتی با معیارهایTOD و استانداردهای موسسه سیاستهای توسعه و حملونقل (ITDP) ارزیابی شده است. یافتهها نشان میدهد ایستگاه منیریه استاندارهای لازم در جهت پیادهسازی این الگو را طی نکرده است به بیان دیگر، شهر در جهت خودرو محوری برنامهریزی شده و خودرو نسبت به پیاده در ارجحیت قرار گرفته است. برای رسیدن به وضعیتهای استاندارد باید تغییراتی در برنامهریزی و طراحی محدوده پیادهروی ایستگاه صورت بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی؛ ایستگاهمترو؛ شعاععملکردی؛ پیادهروی؛ منیریه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |