تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,863 |
تعداد مقالات | 14,898 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,659,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,209,871 |
ارزشیابی برنامههای تلویزیونی تدریس درس فارسی شبکه آموزش | ||
فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
دوره 5، شماره 15، فروردین 1401، صفحه 39-55 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.72231.1363 | ||
نویسندگان | ||
زهرا رشیدی زاده1؛ یوسف مهدوی نسب* 2؛ نسرین محمدحسنی3؛ کیومرث تقی پور4 | ||
1کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به همه گیری بیماری کویید-19 آموزش غیرحضوری برای مدتی جایگزین آموزش حضوری شد. با این حال دسترسی به آموزش آنلاین برای همه امکان پذیر نبود. در اینجا تلویزیون آموزشی در رفع این نابرابری ها نقش آفرینی کرد. از این رو هدف پژوهش حاضر ارزشیابی برنامه های تلویزیونی شبکه آموزش بوده تا مشخص کند که این برنامه ها از لحاظ طراحی آموزشی در چه وضعیتی قرار دارند. جامعه آماری پژوهش، برنامه های آموزشی شبکه آموزش تلویزیون برای پایه سوم ابتدایی در درس فارسی در نیم سال دوم 1399-1400 میباشد که شامل 16 ساعت است. در این پژوهش جامعه به صورت تمام شمار ارزشیابی شد. ابزار مورد استفاده چک لیست محقق ساخته می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تی تک نمونه ای استفاده شد و برای تعیین رتبهبندی میزان رعایت اصول طراحی آموزشی در برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش در درس فارسی از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج به دست آمده عبارتند از: اصول طراحی آموزشی(مطلوب)، محتوا(مطلوب)، بعد فنی(مطلوب)، طرح تدریس(مطلوب). از بین مولفه های طرح تدریس، مولفه های جلب و حفظ توجه، بیان هدف، ارائه دیداری-شنیداری وتامل / تفکردر وضعیت متوسط و مولفه جمع بندی مطالب ارائه شده در وضعیت نامطلوب قرار داشتند. همچنین نتایج حاصل از رتبه بندی فریدمن نشان داد که بترتیب بعد فنی، بعد محتوا و بعد طرح تدریس در برنامههای تلویزیونی در درس فارسی بیشتر رعایت شدهاند. از بعد طرح تدریس، مولفه های جلب و حفظ توجه، بیان هدف، ارائه دیداری-شنیداری، تامل/تفکر و جمع بندی مطالب نیاز به توجه بیشتری داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ تلویزیون آموزشی؛ طراحی آموزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |