تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,868 |
تعداد مقالات | 14,932 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,846,467 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,296,255 |
تأثیر کمی و کیفی تدریس ریاضی پایه ششم به شیوه معکوس بر بازدههای یادگیری حیطه شناختی | ||
فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
دوره 5، شماره 15، فروردین 1401، صفحه 107-137 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.62224.1334 | ||
نویسندگان | ||
اسما یزدی1؛ بی بی عشرت زمانی* 2؛ نگین برات دستجردی3 | ||
1کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2استاد گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3استادیار گروه تکنولوژی آموزش دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کمی و کیفی تدریس ریاضی پایه ششم به شیوه معکوس بر بازدههای یادگیری حیطه شناختی بود.پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و ازنظر روش از نوع ترکیبی بود که در دو مرحله کیفی و کمی انجام شد.در روش کمی،از شیوه شبه آزمایشی استفاده شد و در روش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختارمند و مشاهده استفاده شد.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم منطقه پیربکران بود.نمونه شامل 16 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم بودند. مباحث درس ریاضی به دو شیوه عادی و معکوس با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش تدریس شد. داده های حاصل بخش کمی در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت و در بخش کیفی،مصاحبه های دانشآموزان،والدین و آموزگار کدگذاری و مقوله بندی شد.یافته های پژوهش نشان داد نمرات دانشآموزان در بازدههای سطحی و ساده حیطه شناختی،در آموزش به شیوه معکوس و عادی تفاوت معناداری در دو روش نداشتند اما روش معکوس بر ارتقا نمرات دانشآموزان دختر و پسردر بازدههای پیچیده و عمیق حیطه شناختی تأثیر داشت و موجب بهبود عملکرد دانشآموزان در بازدههای پیچیده و عمیق حیطه شناختی میشد همچنین آموزش با روش معکوس بر مؤلفههای یادشده بر دختران و پسران تأثیر متفاوت معناداری نداشت،علاوه بر این، استقلال دانش آموزان در یادگیری ریاضی و فعالیت دانشآموزان در منزل در کلاس معکوس افزایش داشتند؛همچنین معضل کمبود زمان تدریس به صورت حضوری را به ویژه در دوران همه گیری بیماری کرونا برطرف کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معکوس؛ آموزش ریاضی؛ حیطه شناختی؛ پایه ششم دبستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 142 |