تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,883,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,780,881 |
بررسی نقش واسطهای سبکهای یادگیری در ارتباط بین سواد رسانهای با رضایت تحصیلی دانشجویان | ||
فناوری آموزش و یادگیری | ||
دوره 5، شماره 16، تیر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2022.64364.1341 | ||
نویسندگان | ||
اعظم جهانگیری ![]() | ||
1کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران. | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی-واحد الکترونیک | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای سبکهای یادگیری در ارتباط بین سواد رسانهای با رضایت تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش در زمره پژوهشهای کاربردی و روش تحقیق توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1400-1399 بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 204 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، سه پرسشنامه استاندارد سبکهای یادگیری فلدر و سولومون (1985)، سواد رسانهای (فلسفی، 1393) و رضایت تحصیلی لنت و همکاران (2005) بود که روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها طبق نظر متخصصان و پایایی آنها به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 76/0، 81/0 و 79/0 مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل فرضیهها در نرمافزار Smart PLS3 و براساس مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که سبک یادگیری با رضایت تحصیلی رابطه مستقیم دارد؛ سواد رسانهای با رضایت تحصیلی رابطه مستقیم دارد؛ سواد رسانهای با سبک یادگیری رابطه مستقیم دارد؛ سبک یادگیری در رابطه سواد رسانهای بر رضایت تحصیلی نفش میانجیگری جزئی دارد؛ به این معنی که 3/45 درصد اثر کل سواد رسانهای بر رضایت تحصیلی از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی سبک یادگیری تبیین میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک یادگیری؛ سواد رسانهای؛ رضایت تحصیلی دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |