تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,862 |
تعداد مقالات | 14,898 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,637,454 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,197,720 |
واکاوی و اولویتبندی راهکارهای انگیزهبخشی به مشارکت معلمان در برنامه معلم پژوهنده: یک مطالعه کیفی | ||
فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
دوره 5، شماره 16، تیر 1401، صفحه 151-170 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.70892.1355 | ||
نویسندگان | ||
ذبیح اله اللهی* 1؛ مجید کهرازهی2 | ||
1. استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان،ایران | ||
2کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و واکاوی عوامل ترغیب معلمان به مشارکت در برنامه معلم پژوهنده و ارائه راهکارهای عملی و اولویت بندی راهکارها اجرا شد. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان مقطع ابتدایی زن و مرد استان سیستان و بلوچستان تشکیل دادند. نمونه پژوهش برای بخش کیفی 43 نفر و برای بخش کمی شامل 379 نفر بودند که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها برای بخش کیفی شامل مصاحبه ساختار یافته و گروههای کانونی و برای بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از t تک نمونهای و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان دادند ابتدا راهکارهای آموزشی و سپس راهکارهای سازمانی، مهمترین راهکارهای عملی ترغیب معلمان برای شرکت در برنامه معلم پژوهنده هستند، راهکارهای مربوط به پشتیبانی مدرسه نیز کمترین اولویت را نزد معلمان در این زمینه داراست (Chi-Square= 952/748 , Sig= 0/000). به بیان دیگر، عوامل سازمانی و عوامل آموزشی میتوانند انگیزاننده های بالاتری نسبت به عوامل انگیزشی-مالی و پشتیبانی مدرسه جهت مشارکت معلمان در برنامه معلم پژوهنده باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم پژوهنده؛ مشارکت معلمان؛ برنامه معلم پژوهنده؛ اقدام پژوهی؛ انگیزه بخشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |