تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,913 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,757,805 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,254,559 |
ارائه مدل علّی پیشبینی حضوراجتماعی براساس حضورشناختی(با واسطهگری جویادگیری برخط): | ||
فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
دوره 5، شماره 17، مهر 1401، صفحه 9-35 اصل مقاله (1.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.71459.1356 | ||
نویسندگان | ||
مجید ربانی1؛ حسین حافظی* 2؛ محمود اکرامی3؛ محمدرضا سرمدی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور، ص. پ. 4697-19395 ،تهران، تهران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ص. پ. 4697-9395 ،تهران،ایران | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی: 3697-19395 ،تهران،ایران | ||
4ستاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی: 3697-19395 ،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
حضوراجتماعی بعنوان توانایی فراگیران برای شناسایی جامعه یادگیری، داشتن حس تعلق پذیری به جامعه و برقراری ارتباط هدفمند در یک جامعه یادگیری تعریف می شود. دلیل تاکید بر حضوراجتماعی یادگیری برخط این است که متخصصان یادگیری برخط و مجازی معتقدند سازنده گرایی اجتماعی عامل مهمی برای ارتقای ارتباطات بین فردی و کیفیت یادگیری است. با توجه به اهمیت حضوراجتماعی به عنوان یک متغیر تاثیرگذار در روند آموزش مجازی، ضروری است که بیش از پیش به این موضوع و عوامل پیشبینی کننده آن پرداخته شود. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی پیشبینی حضوراجتماعی براساس حضورشناختی با واسطهگری جو یادگیری برخط صورت گرفت. یافتهها نشان داد که، 1- مطابق با یافتههای فوق مشاهده می شود الگوی پیشنهادی در شاخص RMSEA(ریشه میانگین مربعات خطاهای تخمین) برازش مطلوبی ندارد لذا الگو از طریق همبسته کردن خطاهای متغیر مکنون اصلاح شد و نتایج نشان داد که الگوی نهایی از برازش مطلوبی برخوردار است؛ 2- حضورشناختی با حضوراجتماعی رابطه مستقیم، مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0 p ≤و 62/0= β )؛ بین حضورشناختی و جویادگیری برخط رابطه مستقیم، مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0 p ≤و 14/0= β ) و همچنین رابطه مستقیم بین جو یادگیری برخط و حضوراجتماعی نیز مثبت و معنی دار است(05/0 p ≤و 32/0= β)؛ 3- در مسیر غیر مستقیم، با حضور متغیر میانجی، رابطه حضورشناختی با حضوراجتماعی همچنان معنی دار بود و جو یادگیری برخط بخشی از تاثیر حضورشناختی بر حضوراجتماعی را جذب و این رابطه را به طور جزئی میانجی گری می کند | ||
کلیدواژهها | ||
"حضوراجتماعی"؛ "حضورشناختی"؛ "جو یادگیری برخط"؛ " دورههای بر خط" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 123 |