تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,847,643 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,761,778 |
بررسی تاثیر سامانه جامع آزمایشگاه مجازی بر خودکارآمدی دانشجو معلمان فنی مهندسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
فناوری آموزش و یادگیری | ||
دوره 5، شماره 17، مهر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.71926.1359 | ||
نویسنده | ||
روشن احمدی ![]() ![]() | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سامانه جامع آزمایشگاه مجازی بر خودکارآمدی دانشجو معلمان فنی مهندسی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون یکسان، در دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجو معلمان فنی مهندسی دانشگاه شهید رجایی در رشته کارشناسی مکانیک، در نیمسال دوم تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه آماری به تعداد 43 نفر و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (22) و آزمایش (21) قرار داده شدند. سامانه مورد استفاده، سامانه جامع آزمایشگاه مجازی دانشگاه آمریتا در کشور هندوستان بود. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه خودکارآمدی شرر با 17 مولفه در طیف لیکرت بود. پایایی محاسبه شده برای ابزار از طریق آلفای کرونباخ 86/0بدست آمد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی از قبیل جدول های توزیع فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزمون آماری کواریانس استفاده شد.نتایج نشان میدهد بین میانگین نمرات پسآزمون دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد و استفاده از سامانه جامع آزمایشگاه مجازی دانشگاه آمریتا، خودکارآمدی دانشجو معلمان فنی مهندسی را در مولفه های الف)گرایش به آغازگری رفتار، ب)تمایل به ادامه کوشش و تلاش، ج)پافشاری در تکلیف در صورت ناکامی، افزایش داده و میتوان از ظرفیت آزمایشگاههای مجازی در آموزشهای فنی مهندسی بخصوص دروس کارگاهی و آزمایشگاهی بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
سامانه آزمایشگاه مجازی؛ خودکارآمدی؛ دانشجو معلم؛ فنی مهندسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |