تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,658 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,753,263 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,743,312 |
طراحی الگوی آموزش مبتنی بر نمایش خلاق بهمنظور بهبود مشکلات ارتباطی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست | ||
فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
دوره 5، شماره 17، مهر 1401، صفحه 63-84 اصل مقاله (695.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.71970.1360 | ||
نویسندگان | ||
سیده ساحل مرتضوی شالی1؛ مهدی دستجردی کاظمی2؛ آمنه عالی* 3 | ||
1کارشناسی ارشد آموزش و پرورش پیش از دبستان، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه آموزشوپرورش، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، تهران | ||
چکیده | ||
کودکان بیسرپرست و بدسرپرست دارای مشکلات متعددی ازجمله مشکلات ارتباطی بهویژه مشکلات زبانی و ضعف واژگان هستند و نمایش خلاق با داشتن پیشینهی مناسب در زمینهی توسعهی تواناییهای ارتباطی میتواند در بهبود این مشکلات مؤثر باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی آموزش مبتنی بر نمایش خلاق بهمنظور بهبود مشکلات ارتباطی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست انجام گرفت. پژوهش پیشِ رو با رویکرد ترکیبی و در دو مرحله انجام شد. در بخش کیفی مؤلفههای الگوی آموزش مبتنی بر نمایش خلاق و ترتیب و توالی این مؤلفهها از طریق مرور نظاممند منابع مشخص شد و در بخش کمی اعتبار الگوی طراحیشده به روش کمُی و با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. درنهایت، الگوی آموزشی بر اساس تحلیل کیفی و استخراج مضامین اصلی و پرتکرار در منابع طراحی شد. مؤلفههای این الگو طبق مراحل اصلی طراحی آموزشی )تجزیه و تحلیل مشکل، طراحی، اجرا، ارزشیابی، اصلاح و تجدیدنظر) تعریف شدند. برای اجرای الگو در محیط آموزشی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست هشت گام آموزشی (تعیین محتوا، معرفی دوره، اجرای پیشآزمون رشد زبان، انجام تمرین حرکتی، تمرین نمایشی، تمرین بداههپردازی، اجرای نمایش خلاق و اجرای پس آزمون) پیشنهاد شد. اعتبار الگو نیز طبق تحلیل توصیفی و نتایج آزمون خیدو، ازنظر متخصصان تأیید گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی آموزشی؛ نمایش خلاق؛ مشکلات ارتباطی؛ کودکان بیسرپرست و بدسرپرست | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |