تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,832 |
تعداد مقالات | 14,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,688,155 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,711,737 |
طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریه ارتباط گرایی | ||
فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
دوره 5، شماره 17، مهر 1401، صفحه 109-122 اصل مقاله (499.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.72399.1367 | ||
نویسندگان | ||
صابر عظیمی* 1؛ الناز بحرائی2 | ||
1دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران / عضو هسته پژوهشی یادگیری سیار دانشگاه عالمه طباطبائی | ||
2کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه پیام نور، شهر ری، ایران | ||
چکیده | ||
با ورود به عصر اطلاعات و توسعه فناوریهای جدید و ایجاد یادگیری های شبکه ای، نظریه یادگیری ارتباطگرایی به وجود آمد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی طراحی آموزشی متناسب با این رویکرد است. برای دستیابی به مقوله های الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شدَ. به این صورت که ابتدا منابع مرتبط با این موضوع مطالعه شدند و سپس مقولهبندی انجام شد و سپس از دل مقولهها، مقولههای فرعی و اصلی الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی استخراج شدند. جامعه آماری شامل کلیه مقالات، کتابها، مجلات، سایتهای اینترنتی در مورد نظریه ارتباطگرایی بودند که به شکل نظری نمونههایی از آنها انتخاب شدند. برای مشخص شدن ترتیب و توالی مقوله های الگو و شکل الگوی طراحی آموزشی با ۷ نفر از متخصصین تکنولوژی آموزشی مصاحبه شد. براساس این پژوهش الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی طراحی شد که به نسبت الگوهای پیشین الگوی مشخص تر و دارای جزئیات بیشتر بوده که هم از نظر مفهومی و هم اجرایی قابل استفاده برای طراحان آموزشی مختلف می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه ارتباطگرایی؛ یادگیری توزیعشده؛ طراحی آموزشیُ؛ الگوی طراحی آموزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 472 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |