تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,847,548 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,761,752 |
بررسی تأثیر عناصر دیداری بر توجه دانشجویان با سبک یادگیری دیداری در کلاسهای مجازی (یک مطالعه ردیابی چشمی) | ||
فناوری آموزش و یادگیری | ||
دوره 5، شماره 17، مهر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.72335.1366 | ||
نویسنده | ||
محمد علی رستمی نژاد ![]() ![]() | ||
دانشیار فناوری آموزشی دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
توجه به محرکهای آموزشی اولین گام در فرایند ادراک و یادگیری است. پژوهشهای متعددی در زمینه سبکهای یادگیری و ترجیحات یادگیری شده است؛ اما پژوهش اندکی در زمینه توجه یادگیرندگان با استفاده از ابزارهای جدید علوم اعصاب شناختی مانند دستگاه ردیابی چشم شده است. هدف پژوهش پژوهش حاضر بررسی تأثیر عناصر دیداری بر توجه دانشجویان با سبک یادگیری دیداری در کلاس-های مجازی با استفاده از دستگاه ردیابی چشم است. برای رسیدن به هدف پژوهش از روش شبه آزمایشی، تک آزمودنی با طرح A-B-A استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه سبکیادگیری فلدر و سلومون و دستگاه ردیابی چشمی بود. ابتدا مشارکتکننده با سبک دیداری غالب شناسایی شد؛ سپس با رعایت اصول اخلاقی مشارکتکننده در هر مرحله طی 8 جلسه درکلاس مجازی تحت آموزش قرار گرفت و میزان خیرگی مشارکتکننده به نقاط مختلف دیداری و متنی با دستگاه ردیابی چشمی ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل اندازهگیری تکراری و تحلیل نمودار دیداری و نقشه حرارتی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، که با افزوده شدن عناصر دیداری اعم از دوربین مدرس به بخش محتوایی، توجه یادگیرنده به تمام صفحه افزایش می یابد F(2,14)=5.087,p= 0.022. بر اساس یافته پژوهش حاضر ضروری است در تحلیل اصل تصویر از مجموعه اصول یادگیری چندرسانهای به متحرک بودن تصویر مدرس و تفاوتهای فردی یادگیرندگان مانند سبکهای یادگیری آنان توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکیادگیری دیدای؛ توجه؛ کلاس مجازی؛ ردیابی چشم؛ اصل تصویر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |