تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,899 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,691,998 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,225,068 |
توجیه اخالقی شر و ارزیابی انتقادی دیدگاه مرلین مک کورد آدامز از منظر الهیات اخلاقی کانت | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 7، دوره 18، شماره 72، دی 1401، صفحه 171-193 اصل مقاله (925.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2023.63707.2019 | ||
نویسنده | ||
علی عبدی* | ||
دانشگاه ادیان و مذاهب قم - دانشکده ادیان | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر با روش تحلیلی- انتقادی خود، مسئله شر را از منظر غایتشناسی اخالقی کانت بررسی میکند و از همین منظر و الهیات مؤمنانه مرلین مککورد آدامز را مورد ارزیابی قرار میدهد. در نگاه کانت، شر منزلت خاصی در طبیعت ندارد، بلکه صرفاً یکی از امکانات محتمل در طبیعت، در مقام فعلیت یافتن قوای آن است. راه چاره انسان برای مجال ندادن به شر در تقویت قوای عقالنی و اخالقی انسان و انشاء دستور اخالقی مطلقی است که انسان را برخالف سوائق طبیعی خود به موجود عقالنی و متخلق تبدیل سازد و با صبغه عمومی خود روابط انسانها را سامان بخشد. خدای کانت ایدهای است که از پی توجه به ندای وجدان اخالقی و بهعنوان خیر اعال بر فراز جهانْ مفروض و مقدّس انگاشته میشود. با این وصف، طبیعت در خوانش اخالقی و غایی آن در نقد سوم کانت در مسیر بهروزی انسان و جهان حرکت میکند و میتوان آنرا در نهاد و بنیان دور از خصلت شریرانه دانست. از سوی دیگرم. م. آدامز به عنوان متأله مسیحی زیسته در جهان مدرن، طی تالش برای خوانشی متمایز از مسئله شر، آنرا به عنوان شرط تشبّه انسان به خدا از مجرای تجربهی رنج الوهی تعبیر کرده است. تفسیری از شر و اخالق که با رجوع به خوانش کانت از ماهیت شر و اخالق، از حیث مبنا و پیامد غیراخالقی است | ||
کلیدواژهها | ||
الهیات مسیحی کانت؛ غایتشناسی؛ مسئله شر؛ مرلین مککورد آدامز | ||
مراجع | ||
پورمحمدی، نعیمه. )۱۳۹۸ )درباره شر: ترجمه مقاالت برگزیده در فلسفه و االهیات شر، ج ۱ ،قم، کتاب طه. عهد جدید. )۱۳۹۸ )ترجمه پیروز سیار، تهران، نی. کانت، ایمانوئل. )۱۳۹۴ الف( بنیاد مابعدالطبیعه اخالق، ترجمه حمید عنایت و علی قیصری، تهران، خورازمی، چاپ دوم. -----------. )۱۳۹۴ ب( دین در محدوده عقل تنها، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، تهران، نقش و نگار، چاپ چهارم. -----------. )۱۳۹۵ الف( فلسفه حقوق، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، تهران، نقش و نگار، چاپ چهارم. -----------. )۱۳۹۵ ب( نقد عقل عملی، ترجمه انشاء اهلل رحمتی، تهران، سوفیا، چاپ پنجم. -----------. )۱۳۹۸ )نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران، نی. لین، تونی. )۱۳۹۶ )تاریخ تفکر مسیحی، ترجمه روبرت آسریان، تهران، فرزان روز. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |