تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,832 |
تعداد مقالات | 14,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,689,899 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,712,288 |
طراحی الگوی تسهیل فرایند یاددهی - یادگیری | ||
پژوهشهای رهبری آموزشی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 25، فروردین 1402، صفحه 7-45 اصل مقاله (933.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2023.71972.1647 | ||
نویسندگان | ||
شیوا فرضعلی وند* 1؛ یداله مهرعلیزاده2؛ سید عباس رضوی3 | ||
1دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی | ||
2استاد تمام دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
چکیده هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی تسهیل فرآیند یاددهی-یادگیری بر اساس تجارب مدیران زن مدارس ابتدایی است. به منظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل مدیران زن مدارس ابتدایی شهرستان ایذه به تعداد 39 نفر بود. نمونهگیری به روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت با 12 نفر از مدیران زن مدارس ابتدایی شهرستان ایذه مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و سپس اطلاعات گردآوریشده در مصاحبهها با استفاده از سه مرحله اصلی کدگذاری دادهها (باز، محوری و انتخابی) تجزیهوتحلیل شدند. در مرحله اول کدگذاری باز 285 کد اولیه شناسایی شد که پس از حذف کدهای تکراری به 123 کد کاهش یافت. در مرحله کدگذاری محوری، از برقراری پیوند و ارتباط بین مفاهیم 21 مقوله به دست آمد سپس این مقولهها در 6 طبقه اصلی (مقوله محوری، شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها) دستهبندی شدند و الگوی نهایی تسهیل فرآیند یاددهی-یادگیری حاصل شد. بر اساس نظریه حاصلشده از یافتههای پژوهش شرایط علی و اثرگذار بر تسهیل فرایند یاددهی-یادگیری ، شرایط زمینهای ، عوامل مداخلهگر ، راهبردها و استراتژیها و پیامد آنها بررسی و مدل نهایی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تسهیل یادگیری؛ فرآیند یاددهی-یادگیری؛ مدارس ابتدایی؛ مدیران زن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 508 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 305 |