تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,863 |
تعداد مقالات | 14,898 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,658,970 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,209,853 |
بررسی نقش میانجی فضائل و توانمندیهای شخصیت در رابطه بین جنسیت و هیجانهای مثبت و منفی معلمان ابتدایی در کلاس درس | ||
پژوهشهای رهبری آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 25، فروردین 1402، صفحه 123-143 اصل مقاله (877.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2023.72020.1648 | ||
نویسندگان | ||
سید علیرضا هاشمی1؛ محسن شاکری* 1؛ کاظم برزگر بفروئی1؛ مهدیه استبرقی2 | ||
1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش میانجی فضائل و توانمندیهای شخصیت در رابطه بین جنسیت و هیجانهای مثبت و منقی معلمان ابتدایی در کلاس درس انجام شد. پژوهش حاضر یک پژوهش بنیادی بود؛ که در دسته تحقیقات توصیفی و به طور دقیقتر همبستگی از نوع معادلات ساختاری جای میگیرد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 شهرستان اشکذر به تعداد 207 نفر بود؛ که با استفاده از روش تمام شماری تمامی معلمان در پژوهش شرکت کردند. جهت گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه فضائل و توانمندیهای شخصیت پیترسون و سلیگمن (2004)، و پرسشنامه هیجانپذیری در تدریس ویلاویسنسیو (2010)، استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Amos در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان دادند که جنسیت به طور مثبت و معنادار (55/0 = β) توانمندیها و فضائل شخصیت را پیشبینی میکند. فضائل و توانمندیهای شخصیت نیز به طور مثبت و معنادار (32/0 = β) هیجانات مثبت تدریس و به صورت منفی و معنادار هیجانات منفی تدریس (42/0- = β) را پیشبینی میکند. بررسی شاخصهای برازش مدل نیز نشان داد که مدل نهایی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با تقویت فضائل و توانمندیهای شخصیت معلمان ابتدایی میتوان تا حدودی تجربه هیجانات مثبت تدریس را در آنان افزایش و تجربه هیجانات منفی را کاهش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ فضائل و توانمندیهای شخصیت؛ هیجانات مثبت تدریس؛ هیجانات منفی تدریس؛ معلمان ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |