| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,272,579 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,913,631 |
اثربخشی آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش بر ارتباطات میان فردی و انگیزش درونی معلمان مدارس استثنایی | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 7، دوره 14، شماره 56، دی 1402، صفحه 205-229 اصل مقاله (1.09 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2023.72149.3070 | ||
| نویسندگان | ||
| صالح صالحی1؛ رضا ناظری* 2 | ||
| 1دانشجوی کار شناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی قم | ||
| 2استادمدعو روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی قم | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش بررسی تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ارتباطات میان فردی و انگیزش درونی معلمان مدارس استثنایی بود.روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان مشغول به تدریس در مدارس استثنایی شهر مشهد در سال 1400 تشکیل می دهد. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد که در نتیجه 30 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. اعضای گروه آزمایش در 8 جلسه،90 دقیقهای در جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شرکت کردند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ارتباطات میان فردی (پیرس) و انگیزش درونی (مک آلی) میباشد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده گردید.یافتههای پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ارتباطات میان فردی و انگیزش درونی تاثیر داشتهاست.P <0/0001. نتیجهگیری:درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند انگیزش درونی را افزایش دهد و موجب بهبود ارتباطات میان فردی گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی:درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد؛ ارتباطات میان فردی؛ انگیزش درونی؛ معلم؛ مدارس استثنایی | ||
| مراجع | ||
|
عینبیگی، افشین؛ سلیمانیان، علیاکبر و جاجرمی، محمود. (1400). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان وجودی بر افزایش انعطافپذیری شناختی در سالمندان. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. ۱۴۰۰; ۱۳ (۱): ۸۵-۹۲
نداف، هدی. (1392). مقایسه دو شیوه گروهدرمانی شناختی رفتاری و وجودی بر ارتقا کیفیت روابط بین فردی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
امانالهی، عباس؛ حیدریان فرد، نرگس؛ خجستهمهر، رضا و ایمانی، مهدی. (1393). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد پذیرش-تعهد) در درمان پریشانی زوجها. مجله دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 4(1)، 120-105.
حسنی، جعفر؛ محمودی، نگار؛ گوهری، سمیرا و شاهمرادیفر، طیبه. (1394). رابطه راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و همجوشی فکر با مشکلات بینفردی. مجله روانشناسی بالینی– سال هفتم، شماره 3(پیاپی 27) پاییز 1394.
خطیبی، سمیه؛ باقرزاده گلمکانی، زهرا. (1399). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر مسئولیتپذیری و کیفیت روابط بین فردی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه. نشریه علمی روانشناسی بالینی و شخصیت، 18(1)، 115-123.
زاهدی، زهرا؛ امانی، احمد؛ عزیزی، آرمان؛ نصیری، غفار؛ زارعین، فاطمه؛ ویژه راوری، نرگس. (1399). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان راهحلمدار بر کیفیت زندگی و افسردگی دختران جوان. مطالعه روانشناختی، 16(2)، 141-156.
زرگر، فاطمه؛ محمدی، ابوالفضل؛ امیدی، عبداله و باقریانسرارودی، رضا. (1391). موج سوم رفتاردرمانی با تأکید بر رفتاردرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد. مجله تحقیقات علوم رفتاری. دوره 10، شماره 5 (پیدرپی 26). صص 383 تا 390.
فولادی، مریم؛ عابدی، احمد و بوستان، افسانه. (1399). درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد روانشناختی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستان. تابستان 1399. دوره 6 شماره 22 از صفحه 22 تا صفحه 31
گنجی، حمزه. (1396). نظریههای شخصیت. تهران: سالاوان.
منصوری، ندا و رسولی آراس. (1398). اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش امید به زندگی، صمیمیت زناشویی و کاهش تعارضات زناشویی زنان. نشریه روانپرستاری. فروردین و اردیبهشت 1398، دوره 7، شماره 1.
مهرینژاد، سید ابوالقاسم، رجبیمقدم، سارا. (1392). بررسی اثربخشی معنادرمانی بر ارتقای هویت افراد. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 4(15)، 2-15.
نظری، زهرا؛ خضریمقدم، نوشیروان؛ و نظری، آسیه. (1396). رابطه کیفیت روابط (حمایت اجتماعی ادارک شده، تعارضهای بین فردی، عمق رابطه). فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی سلامت، 6(2)، 20-34.
References
Brown, Ted; Yu, Mong-lin and Etherington, Jamie. (2020). Are Listening and Interpersonal Communication Skills Predictive of Professionalism in Undergraduate Occupational Therapy Students? Health Professions EducationIn press, corrected proof Available online 5 February 2020.
Hayes-Skelton, S.A., Orsillo, S.M., Roemer, L. (2013). An acceptance-based behavioral therapy for individuals with generalized anxiety disorder. Cognitive and Behavioral Price, 20(3), 264-281.
Hayse,S.C.& Brownstenin,A.J. (1986),Mentalism,behavior –relations and a behavior analytic view of the purpose of sience, The behavior analyst. (2),775-790.
Hopwood, C., Harrison, A., Amole, M., Girard, J., Wright, A., Thomas, K., et al. (2020). Properties of the Continuous Assessment of Interpersonal Dynamics Across Sex, Level of Familiarity, and Interpersonal Conflict. Assessment, 27(1), 40-56. http://dx.doi.org/10.1177/1073191118798916 Retrieved from https://escholarship.org/uc/item/1jq552cz
Hopwood, Christopher J and Good, Evan W. (2019). Structure and correlates of interpersonal problems and sensitivities. Published Web Location: https://doi.org/10.1111/jopy.12437
Kamae, A., Weisani, M., Sadatizadeh, S. (2014). Logo Therapy Effect on Life Expectancy & Suicidal Thoughts Among Women with AIDS, Community Of Values Revival. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 4(S3), 1309-1316.
Lesmes, R., Roderiguez, C., Fernandez, S. G. (2019). Acceptance and Commitment Therapy in group format for anxiety and depression. A systematic review. Journal of Affective Disorder, 263, 107-120.
Luoma, J.B., Villatt, J.L. (2012). Mindfulness in the treatment of suicidal individuals. Journal of Cognitive.
uthar.S.S.Cicchetti,D.& Becker,B. (2000).the construct of resilience:a critical evaluating and guidelines for future work child development,71-543-562.
Masten,A.S, (2001). Ordinary magic:Resilience processes in evelopment., American psychologist,26.227-238
Michael.P.T,Hayes.S.A.Kihiko,M. (2006). A preliminary investigation of acceptance and commitment therapy as a treatment for chronic skin picking, journal of behavior research therapy,44,1513-1522.
O'Donohue, W. T., & Fisher, J. E. (Eds.). (2009). General principles and empirically supported techniques of cognitive behavior therapy. John Wiley & Sons.
Risheng Zhong, Di Wang, Yuyang Cao, Xiaojuan Liu. (2020). A Study on Interpersonal Relationship and Psychological Adaptation among the Influencing Fors of International Students’ Cross-Cultural Adaptation. DOI: 10.4236/psych.2020.1111111, PP. 1757-1768
Rutter,M. (1987). Psychosocial resilience and protective mechanism, American of orthopsychiatry.
Schwartz, C. E., Andresen, E. M., Nosek, M. A., Krahn, G. L. (2007). Response shift theory: important implications for measuring quality of life in people with disability. Archives of physical medicine and rehabilitation, Health Status Measurement 88(4), 529-536.
Taylor, S., & Lester, A. (2009). STTS-Communication: Your Key to Success: Unlock the secrets that will increase productivity and propel you to a brighter, more fulfilling future. Marshall Cavendish International Asia Pte Ltd.
Yildiz, E. (2020). The effects of acceptance and commitment therapy on lifestyle and behavioral changes: A systematic review of randomized controlled trials. Perspectives in Psychiatric care, 56 (3), 657-690. https://doi.org/10.1111/ppc.12482 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 808 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 903 |
||