تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,863 |
تعداد مقالات | 14,898 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,659,030 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,209,880 |
نقش جنسیت در محدودیتهای ادراکشده و انگیزههای مشارکت گیمرهای ایرانی بر اساس مدل پیوستار روانشناختی | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 34، شهریور 1402، صفحه 235-205 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2023.66927.1366 | ||
نویسندگان | ||
میلاد خدادادیان1؛ رسول نوروزی سید حسینی* 2؛ مرجان صفاری3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش جنسیت بر درک محدودیتها و انگیزههای گیمرهای ایرانی در مدل پیوستار روانشناختی (PCM) است. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش گیمرهای زیر ۳۰ سالی هستند که حداقل یک ساعت در هفته بازی میکنند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای فانک (۲۰۰۸) برای تشخیص مراحل مختلف مدل پیوستار روانشناختی، کرافورد (۱۹۹۱) برای تعیین محدودیتهای فراغت و سیانفرون و همکاران (۲۰۱۱) برای سنجش انگیزه بود که پس از بررسی روایی و پایایی در اختیار نمونهها قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی با تأکید بر شاخصهای آماری گرایش به مرکز و پراکندگی استفاده شد. ابتدا سطوح پیوستار روانشناختی برای هر یک از شرکتکنندگان بر اساس نمراتشان شناسایی شد. از آزمون t مستقل برای بررسی تفاوت محدودیتها و انگیزههای گیمرهای زن و مرد در سطوح مختلف PCM استفاده شد. نتایج نشان داد که بین زنان و مردان در درک محدودیتها و انگیزههای گیمرها در مراحل مختلف PCM تفاوت معناداری وجود داشت. بر اساس نتایج میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که جنسیت عامل مهمی در انگیزههای مشارکت و محدودیتهای ادراکشده گیمرهای ایرانی است و هرقدر به سطوح بالاتر پیوستار روانشناختی میرویم میزان تأثیرگذاری جنسیت در انگیزهها و محدودیتها بیشتر خواهد شد و تعداد گیمرهای مرد در مراحل جذب، دلبستگی و وفاداری بیشتر از گیمرهای زن است. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ محدودیتهای فراغت؛ انگیزه مشارکت؛ PCM؛ گیمر | ||
مراجع | ||
الهی، شعبان، عبدی، بهنام، دانایی فرد، حسن، (1389)، پذیرش دولت الکترونیک در ایران: تبیین نقش متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی مطرح در پذیرش فناوری، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 1، صص 41-67. جامیپور، مونا (1393). طراحی مدل بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژیهای کسب و کار. پایاننامه دکتری مدیریت سیستم، دانشکده مدیرت، دانشگاه تهران. پیران نژاد، علی. (1395). فرامطالعه ای بر پژوهشهای دولت الکترونیک در ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال یازدهم، شماره 43، صص 113-134. راجر دی، ویمر؛ جوزف آر. دومینیک (1384)، تحقیق در رسانههای جمعی، مترجم: کاووس سید امامی، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. سرداری، احمد.، اعظمی، محسن. (1390)، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه زیر ساختهای دولت الکترونیک در بخش بازرگانی ایران، دوفصلنامه راهبردهای بازرگانی، سال نوزدهم، شماره1، صص15-40 محمودی، زکریا.، توفیقیان، علی.، اکبری، ایمان و محمودی، محمد. (1396). بررسی رابطه مصرف رسانههای ارتباطی با سرمایه اجتماعی معلمان شهرستان سی سخت. مجله رسانه، سال بیست و نهم، شماره 1، صص 57-77. مقدسی ع. (1383). موانع و راهکارهای شکل گیری دولت الکترونیکی در ایران. فصلنامه مدیریت وتوسعه، شماره 22: 68- 43. مقیمی، سید محمد، اعلایی اردکانی، مصطفی، (1390)، سنجش شاخصهای حکمرانی خوب و نقش دولت الکترونیک در ارتقای آن، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 3، شماره 8، صص 171-188. نوین هاب (1399)، تیر ماه، https://dgto.ir/1qzd و https://b2n.ir/253719 قدمی، محسن و زهرا کوثر. (1392). تأثیر دولت الکترونیک بر مسئولیت پذیری اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت. سال بیست و سوم، شماره 71، صص 75-104.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |