تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,866 |
تعداد مقالات | 14,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,768,760 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,259,645 |
فرآیند و پیامدهای تصویب و اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش | ||
دولت پژوهی | ||
دوره 9، شماره 33، فروردین 1402، صفحه 137-164 اصل مقاله (565.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tssq.2023.62851.1148 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین پناهی1؛ فرشاد جمالی* 2 | ||
1استاد جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از پردامنهترین مناقشههای سالیان اخیر بین حوزه آموزشوپرورش و دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران تهیه، تصویب و اجرایی شدن سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش است. این مهم بهعنوان سندی بالادستی برای تغییر و تحول در نظام تعلیم و تربیت توسط بالاترین مقامات اجرایی دولت تهیه و تصویبشده است. هدف این تحقیق بررسی فرایند تصویب و اجرای سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش با اتخاذ رویکرد انتقادی دولت در جامعه «جوئل میگدال» بوده است. رویکرد مذکور ضمن ارائه شواهدی تجربی و انجام تحقیقاتی میدانی، به فرآیند اتخاذ تصمیمات دولتی و اجرای آنها با دیدگاه دیگری بهجز دیدگاه حاکم وبری میپردازد. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش مصاحبه نیمه ساختیافته در جهت جمعآوری دادهها همچنین با استفاده از فن تحلیل مضمون جهت تحلیل مصاحبهها انجامگرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، همانطور که نظریه میگدال پیشبینی میکند، دولت جمهوری اسلامی ایران یک تشکیلات یکپارچهای که بهراحتی بتواند قوانین مصوب خود را اجرایی کند، نیست، بلکه هم در درون (ترجیحات سلیقهای مقامات اجرایی، ناهماهنگی بین دستگاهی و...) و بیرون آن متأثر از ساختار جامعه شبکهای (نفوذ گروهها و جریانهای سیاسی اجتماعی و...) رقابتها و اختلافنظرهای زیادی وجود دارد که این امر مانع از اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و اسناد و قوانین مشابه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش؛ نظام جمهوری اسلامی ایران؛ فرایند تصویب و اجرای برنامهها؛ جامعه شبکهای | ||
مراجع | ||
Attrid-Stirling, J. (2001). Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative research, Portland state university, 2008 Boyatzis, R, E (1998), Transforming qualitative information: thematic analysise and cod development, sage, RE Boyatzis - 1998 - books.google.com Broun, v & Clarke, v (2006), using thematic analysise in psychology Qalitative Reserch in psychology, www.Qual Research Psych.com ,2006:3:77-101 Migdal, Joel S., AtulKohli, eds. (1994). state ppwer and social forces: domination a transformation in the third wird. New York: Cambridge university press,1994 Aghazadeh, Ahmed (2013). Iran's educational issues, Tehran: Semit Publishing. [In Persian] Aghazadeh, Ahmed (2009). Comparative Education, Tehran: Semit Publication. [In Persian] Omidi, Reza (2014). "Social policy making, fields and approaches", Journal of Planning and Budgeting, Allameh Tabatabai University, Spring 2013, Volume 19, Number 1. [In Persian] Ricky Griffin, Gregory Morehead (1374). Organizational behavior, translated by Seyyed Mehdi Elwani, Marwarid Publications. Tehran 2015. [In Persian] Sultani, Behrouz (2012). "Persuasive model of metaphor in social political discourse", Gilan Literary Criticism Journal, Volume 8, Number 31. [In Persian] Samiei Esfahani, Alireza (1387). "Strong Society, Weak Government: Sociological Explanation of State-Society Relations in Qajar Era Iran", Politics Quarterly, 2007 Volume 38, Number 3. [In Persian] Sangeh, Peter (2006). "The fifth commandment about the learning organization", translated by Mr. Hafez Kamal Hedayat and Mohammad Roshan, Industrial Management Organization, Tehran. [In Persian] Alizad, Ismail (1390) "Government in classical social theory", Social Science Quarterly, Vol. 54 Fayuzat, Yahya (2013). "Fundamentals of Educational Planning", Tehran, Ed. [In Persian] Kamrai, Alireza (2012). "An analysis of the document of fundamental transformation of education" Khabaronline website, August 14, 2012. [In Persian] Migdal, Joel (1998). "Government in society", translated by Mohammad Taghi Delfrooz, Kavir Publications, 2017. [In Persian] Mahdavi, Mohammad Sadegh (2015) "Theoretical analysis of Habermas' communicative action" Social Science Quarterly, second year, number 8, Spring 2015. [In Persian] Verdi Nejad, Fereydon (2010). "Challenges, opportunities, threats and a suitable management model to realize the goals of the vision document", taken from the website of the Academic Jihad Scientific Center. [In Persian] Weber, Max (2019). "Economics and Society", translated by Mustafa Emadzadeh, Semt Publications, Tehran, 2019. [In Persian] "Guidelines for Fundamental Transformation in Education No. 1", Secretariat of the Strategic Council and Transformation Executive Headquarters, January 2019. [In Persian] "Practice guide of the documentation collection of fundamental transformation in education No. 2", Secretariat of the Strategic Council and Executive Headquarters of Transformation, December 2019. [In Persian] Document on the Fundamental Transformation of Education, Supreme Council of Cultural Revolution, December 2018. [In Persian] The National Curriculum Document of the Islamic Republic of Iran, Higher Education Council, March 2011. [In Persian] The law of the fifth program of education (2009). Supreme Council of Cultural Revolution. [In Persian] "Theoretical foundations of the fundamental transformation in the official public education system of the Islamic Republic of Iran", December 2018. [In Persian] Comprehensive scientific map of the country (1390). Supreme Council of Cultural Revolution. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 155 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |