تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,839 |
تعداد مقالات | 14,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,790,424 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,759,913 |
مقایسه استعارههای عرفانی و استعارههای بلاغی بر اساس نظریه استعاره کلی در دیدگاههای هانس بلومنبرگ | ||
متن پژوهی ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 اردیبهشت 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2023.71051.3657 | ||
نویسندگان | ||
فائزه نوریان* 1؛ مصطفی موسوی2 | ||
1دانشکده ادبیات دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
بلومنبرگ تفاوت استعارههای حقیقت و دیگر استعارهها را، با توجه به تفاوت مفاهیم موجود در آنها و ذیل مفهومی به نام استعاره کلی بررسی میکند؛ استعارههایی که به شرح مفاهیمی میپردازند که به نحو نظری-مفهومی قابل بیان نیستند. این استعارهها عبارتند از ایدههایی که تحت دستهبندی یک ایده اصلی تجمیع یافته و در ساحتِ شناخت، به موقعیت «اعتقاد» میرسند و تثبیت میشوند. قدرت روایتگری موجود در استعارههای کلی موجب میشود جایگزین مفاهیم وجودی شوند و این اولین و مهمترین تفاوت این استعارهها و استعارههای بلاغی است. تا سال 1936 یعنی تا پیش از آنکه آی.ا.ریچاردز اصطلاحات tenor و vehicle را به عنوان اجزای استعاره معرفی کند(موضوع و محمول در استعاره)؛ مبنای شناخت استعارهها، همان دیدگاه سنتی مبتنی بر شباهت یعنی دیدگاه ارسطو بود؛ اما در دیدگاههای مدرن و خصوصاً نظریه هانس بلومنبرگ استعاره را به نحو دیگری تقسیمبندی میکنند. بلومنبرگ بر اساس وجود استعارههایی که بداهت و کلیت آنها دیدگاههای سنتی را نقض میکرد، به رویکردی در استعارهشناسی دست یافت که بر اساس آن، ساختار استعارهها در ارتباط با محتوای آنها تعریف میشود. وی در مقاله «نور به عنوان استعارهای برای حقیقت» از استعارههای حقیقت نام میبرد و با در نظر گرفتن تاریخچهای برای آن، ویژگیهای حقیقت را به ویژگی استعارههای حقیقت تعمیم میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
استعاره بلاغی؛ استعاره کلی؛ شباهت؛ حقیقت؛ بلومنبرگ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |