تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,867 |
تعداد مقالات | 14,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,820,959 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,285,031 |
تدوین مدل ساختاری عوامل مؤثر بر طرد همسالان در مقطع ابتدائی: یک پژوهش آمیخته | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 19، شماره 67، فروردین 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2021.36943.2463 | ||
نویسندگان | ||
سیده خدیجه مرادیان گیزه رود1؛ عزت اله قدم پور* 2؛ مسعود صادقی3؛ فیروزه غضنفری4؛ محمد عباسی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
در دهۀ اخیر با توجه به سهم مؤثر طرد همسالان در مشکلات روانشناختی کودکان که گاهی به آینده نیز تعمیم پیدا می کرد، این سازه در ادبیات پژوهشی به شکلی بسیار جدّی تر پا به عرصۀ وجود گذاشته است. هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری طرد همسالان بر پایۀ یک طرح پژوهشی آمیخته (کمّی - کیفی) بود. در قسمت کیفی با تکیه بر نظرات متخصصین تعلیم و تربیت و آموزگاران پایۀ ششم و نیز پیشینۀ پژوهشی مدل ساختاری عوامل مؤثر بر طرد همسالان با تکیه بر روش مثلث سازی طراحی گردید. بدین صورت که در آن متغیرهای مکنون ضعف های خانوادگی، ضعف در درک دیگران و ضعف در زبان و تعامل به صورت غیر مستقیم، و سازه های مشکلات روانشناختی، ضعف های تحصیلی، و عدم جذابیت ظاهری به صورت مستقیم بر طرد همسالان تاثیر می گذاشتند. در قسمت کمّی، جامعۀ مد نظر شامل کلیۀ دانشآموزان دبستانی شهر کرمانشاه در سال 97- 1396 بود که تعداد 311 نفر از ایشان به عنوان نمونه و به صورت خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به ابزاری محقق ساخته پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. بعد از تایید روائی و پایائی مدل مفهومی، نتایج برازش مدل نشان دهندۀ تایید آن بود. در مجموع می توان گفت که نتایج پژوهش حاضر می تواند الهام بخش اولیا، آموزگاران و سیاست گذاران آموزشی باشد و آن ها را در فرایند پیگیری و یا درمان کمک شایانی بنماید. | ||
کلیدواژهها | ||
طرد همسالان؛ دانش آموزان ابتدائی؛ پژوهش آمیخته؛ مدل ساختاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 167 |