تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,673 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,766,625 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,749,114 |
تحلیل انتقادی رابطۀ عمل و پاداش عمل در جهان آخرت، از دیدگاه مفسران قرآن؛ با تأکید بر تفاسیر معاصرانه | ||
پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 52، فروردین 1402، صفحه 87-110 اصل مقاله (963.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2023.71139.2725 | ||
نویسندگان | ||
کاوس روحی برندق1؛ سحر صدری* 2؛ علی حاجی خانی1 | ||
1دانشیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانش آموخته دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
مباحث مربوط به زندگی پس از مرگ از پیچیدهترین مباحث الهیاتی است. بحث از آثار اعمال انسان در زندگی پس از مرگ و در جهان آخرت بخش مبسوطی از این مباحث را تشکیل میدهد. دربارۀ بحث عمل انسان در آخرت مباحث گوناگونی مطرح است که برخی از آنها عبارت است از: تمثل اعمال در قبر، حسابرسی اعمال و کیفیت آن، وزن کردن اعمال و کیفیت ارائه جزای اعمال در آخرت. پژوهش حاضر - با استفاده از روش کتابخانهای در گردآوری اطلاعات و روش توصیفی تحلیلی در طبقهبندی دادهها و شیوۀ انتقادی در ارزیابی دیدگاهها- پس از گردآوری و ساماندهی و تبیین آراء مفسران شاخص و معاصرانه قرآن در تبیین کیفیت رابطه عمل و جزای اعمال در آخرت، به این نتیجه دست یافتهاست که پنج دیدگاه: الف) حضور صحیفه اعمال (نفی حضور خود عمل، ب) دیدن جزای اعمال، ج) ثواب و عقاب به نفس اعمال و اخلاق نیک و بد، د) از بین رفتن صورت دنیوی و ظاهر شدن صورت اخروی، هـ) حقیقی بودن رابطه عمل با جزا در آخرت و نفی رابطه اعتباری میان آنها در این زمینه مطرح است، سپس به ارزیابی دیدگاهها پرداخته و در بحث نوآورانه با تحقیق در آیات قرآن کریم در این زمینه به سیزده دسته از آیات و تحلیل آنها، در نهایت با تطبیق دیدگاههای فوق با آیات قرآن به این نتیجه نهایی رسیده است. دیدگاه سوم و پنجم یعنی دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبائی با توجه به اینکه با دستههای بیشتری از آیات قرآن کریم سازگاری دارد و ترکیب این دو دیدگاه که هر کدام به جنبه خاصی از پاسخ مسأله تحقیق پرداختهاند، دیدگاه ششم و دیدگاه موجه در پاسخ مسأله تحقیق میباشد و سایر دیدگاهها با ظواهر آیات سازگار نبوده و یا حداقل با دستههای کمتری از آیات سازگار است. | ||
کلیدواژهها | ||
معاد؛ جهان آخرت؛ جزای عمل؛ تفسیر قرآن؛ ثواب و عقاب | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
آلوسی، محمود بن عبدالله. (بیتا). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی. بیروت: دار الکتب العلمیه.
ابن عاشور، محمد طاهر. (بیتا). تفسیر التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
بلاغی، محمد جواد. (بیتا). آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن. قم: مکتبه الوجدانی.
جوادی آملی، عبدالله. (۱۳۸۹). تسنیم : تفسیر قرآن کریم. قم: اسراء.
رشید رضا، محمد. (بیتا). تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار. بیروت: دار المعرفة.
زمخشری، محمود بن عمر. (۱۴۰۷). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل. بیروت: دار الکتاب العربی.
صادقی، تهرانی. محمد. (بیتا). الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنه. قم: فرهنگ اسلامی.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. (۱۳۶۶). تفسیر القرآن الکریم. قم: بیدار.
طالقانی، محمود. (۱۳۶۲). پرتوی از قرآن. تهران: شرکت سهامی انتشار.
طباطبایی، محمدحسین. (۱۳۷۱). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: اسماعیلیان.
(بیتا). الرسائل التوحیدیة. بیروت: مؤسسة النعمان.
طبرسی، فضل بن حسن. (۱۳۷۲). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران: ناصر خسرو.
فخر رازی، محمد بن عمر. (۱۴۲۰). التفسیر الکبیر. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
فضلالله، محمدحسین. (بیتا). من وحی القرآن. بیروت: دار الملاک.
فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی. (۱۴۱۵). تفسیر الصافی. تهران: مکتبة الصدر.
قرطبی، محمد بن احمد. (۱۳۶۴). الجامع لاحکام القرآن. تهران: ناصر خسرو.
مطهری، مرتضی. (۱۳۷۷). مجموعه آثار استاد شهید مطهری. قم: صدرا.
مغنیه، محمدجواد. (بیتا). تفسیر الکاشف. قم: دار الکتاب الاسلامی.
مکارم شیرازی، ناصر. (۱۳۸۰). تفسیر نمونه. دار الکتب الإسلامیه. تهران.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 90 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 86 |