تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,837 |
تعداد مقالات | 14,645 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,744,166 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,739,121 |
تحلیل تطبیقی حکمت ایوب در قرآن کریم و کتاب ایوب عهد عتیق | ||
پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
مقاله 8، دوره 14، شماره 52، فروردین 1402، صفحه 203-231 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2023.69053.2657 | ||
نویسنده | ||
محمد کاوه* | ||
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
حکمت ایوب موضوعی مشترک بین قرآن مجید و کتابایوب است. پرسش پژوهش ویژگی حکمت ایوب در دو کتاب است. اهمیت موضوع پژوهش، تبیین یکی از اوصاف قرآن یعنی مهیمن بودن قرآن، گفتوگوی بین ادیانی، تنظیم همگرایی بینش دینداران نسبت به حکمت ایوب است. فرضیه تحقیق ناهمسویی نسبی گزارش ویژگیهاست. روش پژوهش مطالعه تطبیقی آیات قرآن و فقرات کتاب ایوب، توصیف و تحلیل دادههاست. دستاورد پژوهش؛ ویژگی حکمت ایوب در قرآن به لحاظ معطی، پاداش انفاق و نبی الهی است، به لحاظ دریافت، ایوب عبد نیکو، در اوج کمال و بینش الهی، صاحب بصیرت ژرف، یاور خردمندان، محسود شیطان و مؤثر نشان است. به لحاظ محتوای، هماهنگی کامل حکمتعملی و نظری، خیرکثیر، خطاناپذیر و حجت عقلانی بر نبوت ایشان نزد خردمندان است. در گزارش کتابایوب، ایوب خدا ترس، پرسشگر ناشکیبا، معترض به عدالتالهی، محسود شیطان، ناهماهنگی حکمت قبل از شهود و بعد از شهود در خطاناپذیری است. و تصریح متنی بر نبوت وی نیست. لذا مقایسه و تحلیل حکمت ایوب در دو کتاب، یکی از مصادیق حافظ بودن قرآن نسبت به کتابهای قبلی و رفع نواقص گزارش آنها میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
«حکمت»؛ «ایوب»؛ «قرآن»؛ «مهیمن»؛ «کتاب ایوب» و عهد عتیق» | ||
مراجع | ||
قرآن مجید. ترجمه محمد مهدی فولادوند.
کتاب مقدس. (1995م). (ترجمه تفسیری). انجمن بین المللی کتاب مقدس.
ابن فارس، احمد. (1299ه). معجم مقاییس اللغه. محقق عبدالسلام محمد هارون. بیروت: دارالفکر.
ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414). لسان العرب. ج1. الطبعه الثالثه. بیروت: دار بیروت.
ایزیدور اپستاین. (1385). یهودیت؛ بررسی تاریخی. ترجمه بهزاد سالکی. تهران: چاپ اول. مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
بطرس، عبدالملک و همکاران. (1995م). قاموس الکتاب المقدس. قاهره: چاپ دهم. دارالثقافه.
تمیمی آمدی، عبدالواحد محمد. (1366). غررالحکم و دررالکلم. قم: چاپ اول. انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
(1410ق.). غرر الحکم و دررالکلم. محقق سید مهدی رجائی. قم: چاپ 2. دار الکتاب الإسلامی.
جوادی آملی، عبدالله. (1387ش) ب. تسنیم. ج14. محقق عبدالکریم عابدینی. چاپ اول. قم: اسراء.
(1388ش.). ادب و فنای مقربان. محقق محمد صفایی. ج6. چاپ اول. قم: اسراء.
(1379ش). سیره پیامبران در قرآن. ج6. محقق علی اسلامی. چاپ دوم. قم: اسراء.
(1387ش.). ادب و فنای مقربان. محقق محمد صفایی. ج5. چاپ اول. قم: اسراء.
(1385ش.) الف. تسنیم. ج6. محقق حسن واعظی محمدی. چاپ دوم. قم: اسرا.
( 1385ش). ب. تسنیم. ج9. محقق حین واعطی محمدی . قم: چلپ اول. اسرا.
حویزی، عبد علی بن جمعه. ( 1384ش). نورالثقلین. ج1. چاپ 2. قم: مکتب نگین.
حبیب، سعید. (بیتا). المدخل الی الکتاب المقدس. قاهره: بیچا. نشر الکنیسه الاسقفیه بالاشتراک مع مجمع الکناس فی الشرق الادنی .
خوئی، سید ابوالقاسم. (1375ش). بیان در علوم و مسایل کلی قرآن. ج1. ترجمة محمدصادق. نجفی و هاشم زاده هریسی. چاپ پنجم. خوی. دانشگاه آزاد خوی.
دهخدا، علیاکبر. (1377). لغت نامه. زیر نظر دکتر محمد معین و سید جعفر شهیدی. چاپ دوم. تهران: انتشارات روزنه.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412ه). محقق صفوان عدنان داودی. چاپ اول. لبنان: دارالشامیه.
صادقی تهرانی، محمد. (1406ق). الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن والسنه. چاپ2. قم: فرهنگ اسلامی.
صدوق، خصال. (1362ش). محقق و مصحح: علی اکبرغفاری. ج 2. ص 420. چاپ 2. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طباطبایی، سید محمد حسین. (1390ه). المیزان فی تفسیر القرآن. چاپ دوم. لبنان- بیروت: مؤسسه الاعلمی للمبطوعات.
طبرسی، فضل بن حسن. (1412.ه). جوامع الجامع. مصحح ابوالقاسم گرجی. چاپ دوم. قم: حوزه علمیه قم. مرکز مدیریت.
علی اقاییکن، حامد. (1388ش). کتاب حکمت: شامل کتاب ایوب.جامعه. غزلهای سلیمان و گزیده مزامیر. چاپ دوم. تهران. نشر نگاه معاصر.
فیومی، احمد بن محمد. (1977م). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی. چاپ دوم. قاهره: دار المعارف.
قدیانی، عباس. (1392). فرهنگ جامع ادیان. چاپ دوم. تهران: انتشارات آرون.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1387ش).الکافی. ج1. به اهتمام محمد حین الدرایتی. چاپ اول. قم: دار الحدیث للطباعه و النشر.
مجلسى، محمدباقر.(1392ش). بحار الأنوار. چاپ پنجم. تهران: نشر اسلامیه.
محمدیان، بهرام. (1381). دایرهالمعارف کتاب مقدس. مترجمین آلیس علیایی. مریم قبادی. کیانوس اخوین و بهرام محمدیان. تهران: چاپ اول. انتشارات سرخدار.
مستر هاکس. ( 1377). قاموس کتاب مقدس. چاپ اول. تهران: انتشارات اساطیر
مصباح یزدی، محمدتقی.(1373ش). آموزش فلسفه. چاپ ششم. تهران: سازمان تبلیغات.
معرفت، محمد هادی. (1378ش). علوم قرآنی. چاپ اول. قم: مؤسسه انتشاراتی التمهید.
منشه. امیر. (1977). واژه های فرهنگ یهود. چاپ اورشلیم: انجمن جوامع یهوی- تل اویو- ایسرائل.
امیر یزدانی، حمیده. هوشنگی. حمیده. (1397). ویژگیها و کارکرد« حکمت» در کتاب مقدس عبری (تورات) و قرآن. فصلنامه مطالعات تطبیقی قرآن کریم و متون مقدس. بهار و تابستان. سال اول. شماره 1.
امینی، مریم. (1393). باز خوانی سنت فکری – کلامی در کتاب ایوب. اثر مریم امینی. معرفت ادیان. شماره 18.
حیدری، حسین و پاشایی، حسن. ( 1389). دگرگونی مفهوم حکمت در عهد قدیم و عهد جدید. ادیان و عرفان. پاییز و زمستان. سال 43. شماره 2.
سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم. (1384). حکمت و حکیم در عهد قدیم. قبسات. دی . سال دهم. شماره 35.
شاکر، محمد. (1399). تحلیلی تطبیقی از رنج ایوب بر اساس قرآن کرین و کتاب مقدس. پژوهشنامه معارف. سال دهم. تابستان. شماره 41.
غفاری، محمد و رمزی. ملیکا. (1400). تطبیق ساختار روایت در کتاب ایوبِ عهد عتیق و «حدیث محنت ایوب» در قصص قرآن عتیق نیشابوری با استفاده از نظریه گره ماس. ادب فارسی. دوره 11. شماره 2. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |