تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,769,728 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,582 |
کارکردها و موانع استفاده از شبکههای اجتماعی در مدیریت آموزشی | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 12، دوره 9، شماره 33، خرداد 1402، صفحه 454-425 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.61250.1218 | ||
نویسندگان | ||
زهرا جعفرپور مرزونی* 1؛ علی خورسندی طاسکوه2؛ علیرضا عبدالهی نژاد3 | ||
1گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی،دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران | ||
2استادیارگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی،دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران | ||
3استادیار گروه روزنامه نگاری، دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
چکیده | ||
توسعه ی فناوری نوع خاصی از ارتباطات را در حیات آکادمیک ایجاد کرد؛ از سوی دیگر امروزه وجود شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری موثر در دستیابی به اهداف آموزشی درنظر گرفته شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل کارکردهای استفادهی مؤثر از شبکههای اجتماعی در مدیریت آموزشی و همچنین بررسی موانع و چالشهای دسترسی به انواع رسانههای اجتماعی و اطلاعات بوده است. در این راستا علاوه بر مطالعهی اسنادی ، با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی با 10 نفر از مدیران گروههای آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران مصاحبه انجام شد. دادهها به روش کیفی و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا (MAXQDA) تحلیل شدند که طبق نتایج بهدستآمده کارکردهای استفادهی هدفمند از شبکهی اجتماعی برای مدیران آموزشی شامل: «رشد حرفهای، علمی و پژوهشی؛ ایجاد فضای مدیریت دموکراتیک؛ ارتقای کیفیت آموزشی گروه؛ تسریع عملکرد اداری و اجرایی؛ تأثیر روانی و اجتماعی» میباشد. علاوه بر این طبق یافته های پژوهش مهمترین موانع و چالشهای دسترسی به شبکههای اجتماعی «موانع فنی و زیرساختی؛ چالشهای مدیریتی؛ موانع سیاسی و موانع فردی» است که درنهایت راهکارهایی برای ارتقای کارآمدی رسانه ها و هدفمند سازی استفاده از شبکه های اجتماعی ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکهی اجتماعی؛ رسانه؛ مدیریت آموزشی؛ گروه آموزشی؛ آموزش عالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92 |