| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,999 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,376,746 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,939,936 |
کارکردها و موانع استفاده از شبکههای اجتماعی در مدیریت آموزشی | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 12، دوره 9، شماره 33، خرداد 1402، صفحه 454-425 اصل مقاله (1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.61250.1218 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا جعفرپور مرزونی1؛ علی خورسندی طاسکوه* 2؛ علیرضا عبدالهی نژاد3 | ||
| 1کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار گروه روزنامهنگاری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| توسعه ی فناوری نوع خاصی از ارتباطات را در حیات آکادمیک ایجاد کرد؛ از سوی دیگر امروزه وجود شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری موثر در دستیابی به اهداف آموزشی درنظر گرفته شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل کارکردهای استفادهی مؤثر از شبکههای اجتماعی در مدیریت آموزشی و همچنین بررسی موانع و چالشهای دسترسی به انواع رسانههای اجتماعی و اطلاعات بوده است. در این راستا علاوه بر مطالعهی اسنادی ، با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی با 10 نفر از مدیران گروههای آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران مصاحبه انجام شد. دادهها به روش کیفی و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا (MAXQDA) تحلیل شدند که طبق نتایج بهدستآمده کارکردهای استفادهی هدفمند از شبکهی اجتماعی برای مدیران آموزشی شامل: «رشد حرفهای، علمی و پژوهشی؛ ایجاد فضای مدیریت دموکراتیک؛ ارتقای کیفیت آموزشی گروه؛ تسریع عملکرد اداری و اجرایی؛ تأثیر روانی و اجتماعی» میباشد. علاوه بر این طبق یافته های پژوهش مهمترین موانع و چالشهای دسترسی به شبکههای اجتماعی «موانع فنی و زیرساختی؛ چالشهای مدیریتی؛ موانع سیاسی و موانع فردی» است که درنهایت راهکارهایی برای ارتقای کارآمدی رسانه ها و هدفمند سازی استفاده از شبکه های اجتماعی ارائه شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شبکهی اجتماعی؛ رسانه؛ مدیریت آموزشی؛ گروه آموزشی؛ آموزش عالی | ||
| مراجع | ||
|
منابع استخریان حقیقی، امیررضا. (1398). نقش فنآوری اطلاعات بر بهبود فرآیند مدیریت رابطه یادگیرنده در رسانههای نوین آموزشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(2 (پیاپی 38))، 265-284. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=498569 حسنی راد، تورج. (1398). تبیین الگوی استفاده از شبکههای اجتماعی بهعنوان یک سیستم مدیریت آموزش در دانشگاه پیام نور، رسالهی دکتری تخصصی (PhD) رشتهی مدیریت آموزشی، به راهنمایی دکتر حسن رضا زینآبادی. دانشگاه خوارزمی، آبان ماه. حسین بیان، محمد. (1396). تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت آموزشی از طریق تلفن همراه با رویکرد تاپسیس فازی (موردمطالعه هنرستانهای فنی و حرفهای شهر قم)، پایاننامهی کارشناسیارشد، به راهنمایی دکتر حسین صیادی تورانلو. دانشگاه علم و هنر یزد، دانشکده علوم انسانی. حقیقی، محمدرضا و سلطانی فر، محمد. (1393). بررسی مشکلات، موانع و راهکارهایی در جهت ایجاد و بهبود روابط عمومی الکترونیک. مطالعات رسانهای، دوره 9، شماره 24؛ ص 179 - 200. رحمان زاده، سید علی. (1389). کارکرد شبکههای اجتماعی مجازی در عصر جهانیشدن، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. دوره 1، شماره 1؛ ص 49-78. سردار، ضیاءالدین و وان لون، بورین. (2017). مطالعات رسانه (قدم اول). ترجمه: رحیمی، حمید (1396). تهران: انتشارات شیرازه. صالحی، مصطفی؛ عبداللهیان، حمید و اسحاقپور، علیرضا. (1395). هوموفیلی در شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعه موردی شبکه اجتماعی مجازی دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان). فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال 2، شماره 6، 93-120. گلینی مقدم، گلنسا؛ صمیعی، میترا و کمالی سروستانی، مریم. (1396). نقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبائی. فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، دوره 4، شماره 5، ص 317-346. لیندلف، تامس و تیلور، برایان. (2003). روشهای تحقیق کیفی در علوم ارتباطات (چاپ سوم). ترجمهی: عبدالله گیویان (1397)، تهران: انتشارات همشهری. میرزایی، مریم، رحیمی، صالح و مرادی، محمود. (1395). بررسی نقش شبکههای اجتماعی در تبادلات علمی (مطالعه موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی). کتابداری و اطلاعرسانی،19(1)، 108-130. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=316180 ویلیامز، کوین (2003). درک تئوری رسانه. ترجمه: رحیم قاسمیان (1397). تهران: انتشارات ساقی شرق. یعقوبی، جعفر، نجفلو، پریسا و محمدی، وحید. (1395). بررسی کاربردهای آموزشی شبکههای اجتماعی مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان. کنگره ملی آموزش عالی ایران، دوره 1. حبیبی، آرش. (1398). روایی و پایایی تحقیق کیفی. https://parsmodir.com/db/research/qvr.php. دسترسی: 20/09/1400. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 726 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 544 |
||