تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,769,467 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,528 |
پیشبینی رفتار اطلاعیابی بر اساس تفکر تأملی دانشجویان حوزه علوم پزشکی در درس زبان تخصصی | ||
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 خرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2020.51205.1307 | ||
نویسندگان | ||
فرشاد پرهامنیا* 1؛ مجید فرهیان2 | ||
1استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: تفکر تأملی بر رفتار اطلاع یابی دانشجویان موثر می باشد. این پژوهش با هدف پیشبینی رفتار اطلاعیابی بر اساس تفکر تأملی دانشجویان حوزه علوم پزشکی در درس زبان انگلیسی تخصصی بود. روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 377 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بودند. جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه شامل تفکر تأملی و پرسشنامه محققساخته رفتار اطلاعیابی استفاده شد. مقدار پایایی پرسشنامه تفکر تأملی برابر 864/0 و پایایی پرسشنامه رفتار اطلاعیابی 623/0 بود. تحلیل دادهها با استفاده آزمون نشانه و رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین کلی تفکر تأملی و رفتار اطلاعیابی پایینتری از میانگین نظری (3) بود. این وضعیت حاکی از آن داشت که دانشجویان در وضعیت نامناسبی از تفکر تأملی و رفتار اطلاعیابی قرار داشتند. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیشبین تفکر تأملی توانستند واریانس رفتار اطلاعیابی را به صورت معناداری تبیین کنند. نتیجهگیری: توجه به سطوح عالی تفکر در دانشجویان از اهمیت زیادی برخوردار است. این اهمیت در درس زبان تخصصی با توجه به ضرورت فراگیری زبانهای خارجی دو چندان خواهد بود. از طرف، رفتار اطلاعیابی در درس زبان تخصصی در صورتی سودبخش خواهد بود که از تفکر تأملی بهره گیرد. با این رویکرد، ضروری به نظر میرسد که برنامهریزان درسی و آموزشی به ارتقاء تفکر نقادانه و نقش آن در رفتار اطلاعیابی دانشجویان در درس زبان تخصصی توجه ویژهای داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر تأملی؛ رفتار اطلاعیابی؛ زبان تخصصی؛ دانشجویان علوم پزشکی؛ کرمانشاه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |