| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,204 |
| تعداد مقالات | 17,964 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,178,302 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,883,517 |
تحلیل ساختاری-تفسیری (ISM) شیوههای اقناعی متداولِ اشتراکگذاری پیام در شبکههای اجتماعی در دوران انتخابات شوراهای شهر مبتنی بر رویکرد باهم نگری(موردمطالعه: انتخابات شورای شهر اصفهان) | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| دوره 9، شماره 33، خرداد 1402، صفحه 548-493 اصل مقاله (1.92 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.48194.868 | ||
| نویسندگان | ||
| پروین جوانبخت* 1؛ رضا اسماعیلی2؛ فائزه تقی پور2 | ||
| 1دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان، خوراسگان، ایران | ||
| 2عضو هیئتعلمی گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان، خوراسگان، ایران | ||
| چکیده | ||
| در طی دهههای اخیر رسانههای جمعی نقش انکارناپذیری در شکلدهی افکار عمومی در نوع و میزان مشارکت در انتخابات صنفی و سیاسی ایفا کردهاند و از طریق شیوههای اقناعی تأثیرگذاری زیادی را بر انتخاب کاندیداها داشتهاند. درواقع احزاب و گروهها بر اساس شیوههای اقناعی تلاش میکنند اهداف و برنامهها و محتوای عملکردی آینده را بهواسطه شبکههای اجتماعی در اختیار مردم قرار دهند و بر این اساس آرا بیشتری را به خود اختصاص بدهند. هدف این پژوهش تحلیل ساختاری-تفسیری ¹( ) شیوههای اقناعی متداولِ اشتراکگذاری پیام در شبکههای اجتماعی در دوران انتخابات شورای شهر مبتنی بر رویکرد باهم نگری میباشد. در این پژوهش ۱۵ نفر از متخصصان رشتههای رسانه، ارتباطات و علوم اجتماعی از طریق نمونهگیری همگن انتخاب شدند و در دو بخش باهم نگری و تحلیل ساختاری-تفسیری مشارکت نمودند. در این پژوهش بهمنظور شناسایی شیوههای اقناعی متداول در اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی در دوران انتخابات از طریق هفت گام باهم نگری ابعاد اصلی و فرعی شناسایی شدند و بر این اساس چهار بعد اصلی اقناع بهعنوان کارکرد اطلاعرسانی، اقناع بهعنوان کارکرد ابزارگرایی، اقناع بهعنوان کارکرد اشتراکی و اقناع بهعنوان کارکرد تبلیغاتی در قالب بیستویک شاخص وارد تحلیل دلفی شدند. در تحلیل دلفی هفت شاخص حذف شدند و بیستویک شاخص پس از تأیید در دو راند دلفی وارد تحلیل ساختاری-تفسیری شدند و بر اساس این تحلیل هفت سطح ازنظر تأثیرگذاری شیوههای اقناعی در تولید محتوا در شبکههای اجتماعی مشخص شدند که در پایینترین و اثرگذارترین سطح دو شاخص ایجاد شور و هیجان و تحریک احساس جمعی و در بالاترین و کم اثرترین سطح نیز حجیم نشان دادن نقاط ضعف رقبا در تبلیغات قرار گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شبکههای اجتماعی؛ شیوههای اقناعی؛ انتخابات؛ شورای شهر؛ رویکرد باهم نگری؛ تحلیل ساختاری-تفسیری | ||
| مراجع | ||
|
منابع
اکبری تبار، علیاکبر، اسکندری پور، ابراهیم. (1392). رسانههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی مجازی، مؤسسه فرهنگی و هنری تقارب و تبادل فرهنگی، 113-143.
آذر، عادل، خسروانی، فرزانه، جلالی، رضا. (1392). تحقیق در عملیات نرم رویکردهای ساختاردهی، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
باستانی، سوسن.، خانیکی، هادی.، ارکانزاده یزدی، سعید.، جعفرزادهپور، فروزنده. (1397). رسانههای نوین در برابر رسانههای جریان اصلی: عامل یا تشدیدکننده ضعف؟ بررسی اثرات فناوریهای نوین بر مصرف رسانههای جریان اصلی. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 14(51): 13-38.
تیزرو، علی. (1389). طراحی مدل زنجیره تأمین چابک رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، شرکت سهامی ذوبآهن، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
جعفری، علی.، پوربنایی، بابک. (1397). رابطة میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با نظم اجتماعی در میان شهروندان اردبیل، فصلنامه رسانه، 29(1): 111-126.
دهقان، علیرضا.، طاهری، آرین. (1394). معرفی و ارزیابی مدل اقناعی احتمال موشکافی، فصلنامه رسانه، شماره بیست و پنجم، شماره 2، 1-5.
رضاییپندری، عباس و یکه زارع، محسن. (1395). طراحی مدل ساختاری-تفسیری عوامل انتقال فناوری موفیتآمیز در راستای رسیدن به توسعه پایدار، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 20، شماره 1، بهار، 61-79.
روشندلاربطانی، طاهر. (1395). تأثیر شبکههای اجتماعی در بهبود وفاداری و ارتباط مشتری برند (مطالعۀ موردی: برند لپتاپ). فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی، 8(3): 587-606.
شرفالدین، حسین. (1387). جزوه آموزشی جامعهشناسی تبلیغ، قم، دانشکده صداوسیما.
شریفی، سید مهدی، فرجیان، محمدمهدی، دیانی، میکائیل.، سلمانی زاده، شمسی. (1394). مقایسه تأثیر مناظرات تلویزیونی نسبت به سایرابزارهای تبلیغاتی در شکلدهی به نظر رأیدهندگان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 ایران، مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاههای ایران، پژوهشهای ارتباطی، ۸۳ (۳): 53-67.
صبار، شاهو.، هیان، دوان. (1394). عوامل مرتبط با میزان اعتماد مخاطبان به رسانههای نوین و سنتی (نگاهی به نوع رسانه، محتوای پیام و ویژگیهای مخاطب)، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال اول، شماره 4، زمستان، 204-251.
عبدالوند، محمدعلی و حسین زاده امام، علی. (3913). ارزیابی و اولویتبندی مؤلفههای مؤثر در پذیرش شخصیتهای مشهور در برنامههای تبلیغاتی از دیدگاه مصرفکننده. فصلنامه مدیریت بازاریابی، دوره 9، شماره 23، صص 39-19.
عقیلی، سیدوحید، روشندل اربطانی، طاهر.، فرجیان، محمدمهدی. (1396). تأثیر تلویزیون در شکلدهی به مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در ایران با توجه به ظهور شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال سیزدهم، شماره 49، زمستان، 130-160.
علوی، سیدحمیدرضا.، بصیری، محمدصادق.، رفیعی، محیا.، عربنژاد خانوکی، فاطمه. (1397). بررسی شیوههای ارتباط اقناعی (استنباط از متون اسلامی و متون ادبیات پایداری)، فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، 19(42): 145-164.
قیصری، نورالله.، طاهری فدافن، دانیال.، باقری فارسانی، مهدی. (1394). مدیریت انتخابات در ایران، کیفیت و ارزیابی اجرا، فصلنامه پژوهشهای راهبردی سیاست، سال چهارم، تابستان، شماره 13.
کاظمی، فروغ.، ارمغانی، مریم. (1396). بررسی زبان تبلیغات در بیلبوردهای تهران و لندن از منظر فنون اقناع، دوماهنامه علمی پژوهشی جستارهای زبانی، دوره 8، شماره 7، پیاپی زمستان، 391-427.
معنوی راد، میترا.، فاطمی، فریماه. (1394). تبلیغات و اقناع مخاطب با تأکید بر تبلیغات تجاری فرا واقعگرا، مجلهی جلوهی هنر، شماره 17، ۱۷ (۲): 99-107.
میرزایی، حبیب.، سپهوند، رضا، نظرپوری، امیرهوشنگ، اسماعیلی، محمودرضا. (1396). طراحی مدل داراییهای نامشهود سازمانی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، فصلنامه چشمانداز مدیریت مالی، 31(2): 97-119.
ویلیام آل بنوا، پاملاجی بنوا. (1389). فرایند تأثیرگذاری پیامهای اقناعی، مینو نیکو ووارگن سرکیسیان، مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
یزدان پناه درو، کیومرث، غلامی، مجید، فریدونیان، زهره، جعفری، مهتاب. (1396). بررسی جغرافیایی حضور زنان در مجلس شورای اسلامی در ایران، فصلنامه زن در فرهنگ و هنر، دورهی 9، شمارهی 2، تابستان، 313-291.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 615 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 386 |
||