تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,866 |
تعداد مقالات | 14,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,788,717 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,269,147 |
هنجاریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مدیران مالی بر اساس نظریه سوال_پاسخ | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
دوره 12، شماره 48، تیر 1401، صفحه 121-154 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2022.54971.2080 | ||
نویسندگان | ||
سعید صفانیا* 1؛ سینا خردیار2؛ کیهان ازادی3 | ||
1دانشجوی دکتری حسابداری ، گروه حسابداری ، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایران. | ||
2استادیار گروه حسابداری ، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران . (نویسنده مسئول ). | ||
3استادیار گروه حسابداری ، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مدیران مالی انجام شد. روش این پژوهش جز تحقیقات توصیفی پیمایشی است، جامعه آماری در دو بخش کیفی و کمی مورد بررسی قرارگرفت؛ در بخش کیفی جامعه پژوهش شامل اساتید صاحب نظر، مدیران مالی با بیش از 15 سال سابقه، اساتید دانشگاهی که دارای فعالیت علمی و عملی در این حوزه بودند و مدیران مالی دارای تجربه عملی و تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری ؛ ودر بخش کمی شامل مدیران مالی و روسای حسابداری 655 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بودند که تعداد 530 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه به صورت الکترونیک برای ایشان ارسال شد. داده ها با استفاده از نظریه کلاسیک اندازه گیری و نظریه سوال-پاسخ و توسط نرم افزارهای spss25، lisrel8.7، Jmetrik و multolog7 مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که با حذف دو سوال در بخش تحلیل عاملی 76 سوال دارای بار عاملی روی یک عامل بودند؛ همچنین پردازش سوالات از طریق نظریه سوال-پاسخ نشان داد که 19 سوال دارای آگاهی پاییینی بوده و با حذف آن ها میزان پایایی ابزار افزایش یافته و نتایج بررسی همبستگی فرم کوتاه با فرم اصلی حاکی از همبستگی بالای دو فرم بود و بررسی مجدد فرم کوتاه جهت بررسی روایی سازه، ساختار تک عاملی پرسشنامه را تأیید کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد مدیران مالی؛ هنجاریابی؛ ساختار عاملی | ||
مراجع | ||
ادیب زاده وهمکاران(1396)"ارزیابی عملکرد نیروی انسانی با استفاده از شاخص های کیفی(مطالعه درستاد سازمان ثبت احوال کشور)"فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال ششم، ویژه نامه 1396،ص ص 64-47.
آلن مری جی و وندی ام ، ین .(1374). مقدمه ای بر نظریه های اندازه گیری (ترجمه دکتری علی دلاور) تهران: سمت؛ سال انتشار اثر به زبان اصلی 1979.
بهرامی و همکاران(1392)،" مدیریت عملکرد در نظام سلامت،نشرسبحان ریال ص 38.
زرندی، سعید و دیگران(1397)، " نقش مسئولیت اجتماعی سازمان در خط مشی ارتقای سلامت اداری در بخش دولتی"، فصلنامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت،سال نهم، شماره29، 52-33.
قاسمی،محسن(1390)"دانستنی های حسابداری قانونی: افشاگران نامدارتقلب"حسابدار،شماره240،صص47-44
قربان زاده، منصور(1392)، "مدیریت عملکرد کارکنان"، مجله کار و جامعه، شماره160، 53-32.
محمدی، محمد و فتاح شریف زاده(1396)، "طراحی الگوی مدیریت عملکرد با رویکرد توسعه منابع انسانی در بخش دولتی"، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال چهارم، شماره15، 159-133.
هومن، حیدرعلی. (1380). تحلیل داده ای چندمتغیری در پژوهش رفتاری، نشر پارسا
Gosenpud, J., and J. Werner. )2009(. A moral development unit for business courses. Developments in Business Simulation and Experiential Learning, 36: 10±15.
Hambleton, R. K. (1990). Content validity studies of licensing examinations. Educational Measurement: Issues and Practice, 9(4), 7-1
Hambleton, R. K.(1989)Principles and selected Application of item response theory . Educational measurement , New york : Mac Millan
Hambleton, R. K., & Swaminathan, H. (1985), Item response theory: Principles and applications, Boston: Kluwer-Nijhoff.
Hogan, T.D.(2007). Psychological testing: A practical introduction. John wily.
Kline, R. B. (2010). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, 3rd edn Guilford Press. New York
Reckase, M (2006).Multidimentional item response theory . Handbook of statistics,vol 26.
SameJima, F.(1969). Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores, Psychometric monograph.
Samejima K, Ueda Y, Doya K, Kimura M.(2005) Representation of action-specific reward values in the striatum. Science, 310(5752), PP:1337–1340.
Sheehan, N.T., and J. A. Schmidt. )2015(. Preparing accounting students for ethical decision making: Developing individual codes of conduct based on personal values, Journal of Accounting Education, 33 (3): 183-197.
Taft, S. H., and J. White. (2007). Ethics education: Using inductive reasoning to develop individual, group, organizational, and global perspectives. Journal of Management Education, 31(5): 614-646. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |