تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,839 |
تعداد مقالات | 14,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,779,933 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,755,138 |
تدوین الگوی مشروطی تحصیلی مبتنی بر تجارب زیسته دانشجویان | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 19، شماره 67، فروردین 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2021.26013.1991 | ||
نویسندگان | ||
مهتاب چنگایی* 1؛ حسین سلیمی بجستانی2؛ کیومرث فرحبخش3؛ آسیه شریعتمدار4؛ نور علی فرخی5 | ||
1دانشجوی مشاوره، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
4استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران | ||
5دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
ﭼﮑﯿﺪه این ﭘـﮋوﻫﺶ با هدف ﺗـﺪوﯾﻦ الگوی مفهومی مشروطی تحصیلی بر اساس تجارب زیسته دانشجویان مشروط و متون پژوهشی با روش تحقیق کیفی پدیدار شناسی انجام شد. به این منظور ۱۲ مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۱۰ دانشجوی زن و۲ دانشجوی مرد که در وضعیت مشروطی تحصیلی بودند، بصورت نمونه گیری هدفمند بعمل آمد. مصاحبه های ضبط شده بصورت مکتوب و با روش کولایزی تجزیه وتحلیل گردید. هم چنین ۲۵ متن پژوهشی مرتبط با موضوع با روش تحلیل محتوا تجزیه وتحلیل شد. بطور کلی ۶ مضمون عوامل فردی، خانوادگی، آموزشی، اقتصادی- اجتماعی وراهبرد های مقابله ای غیر انطباقی با ۲۵ زیر مضمون از تحلیل ها بدست آمد که با سازماندهی آنها در قالب پیشایندهای(علّی، مداخله گر، زمینه ای) مشروطی، راهبردها/ واکنش ها و پیامدها، الگوی مفهومی مشروطی تدوین گردید. با توجه به الگوی حاصله، به نظر می رسد درصورت استمرار شرایط و عدم مداخله، مشکل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان هم چنان تداوم یافته و حتی تشدید شود. برای کمک به چنین دانشجویانی برای خروج از این چرخه، مداخلات چند بعدی و از جمله مشاوره های روان شناختی پیشنهاد می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه ﻫﺎی ﮐﻠﯿﺪی: الگوی مفهومی؛ مشروطی تحصیلی؛ تجارب زیسته؛ پدیدار شناسی توصیفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 |