تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,769,737 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,583 |
مدلی برای کسبوکار پلتفرمی در مرحلهی ورود به بازارهای پلتفرمی دیجیتال در ایران | ||
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
دوره 11، شماره 43، فروردین 1402، صفحه 67-99 اصل مقاله (1.96 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/IMS.2023.67828.2170 | ||
نویسندگان | ||
طالب بالنده* 1؛ مهدی ابراهیمی* 2 | ||
1دانش آموخته دکتری رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایران نویسنده مسئول : taleb.balandeh@ut.ac.ir | ||
2دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
محبوبیت مدل کسبوکار پلتفرمی در سالهای اخیر در سطح جهانی و نیز در سطح ایران، اما عدم توفیق برخی از پلتفرمهای راهاندازی شده در صنایع مختلف نیاز به مطالعات میدانی در سطح کشور درباره عناصر مدل کسبوکار پلتفرمی و نحوه چینش این عناصر در ورود به بازارهای پلتفرمی را برای تعمیق دانش در این حوزه نمایان کرده است. این پژوهش در راستای همین موضوع ابتدا با استراتژی مطالعه چند موردی و انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران ارشد و میانی و جمعآوری گزارشهای آرشیوی مرتبط به موضوع با استفاده از نمونهگیری نظری، از سه پلتفرم تپسی، اسنپ و کارپینو صورت گرفت که در طی آن 23 مصاحبه انجام شد و از 11 گزارش آرشیوی استفاده شد و با استفاده از تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند. درنتیجه 8 مقوله بهعنوان عناصر مدل کسبوکار پلتفرمها در ورود به بازارهای پلتفرمی چندسویه در قالب 29 مفهوم شناسایی شدند. پسازاین مرحله با جلب نظر خبرگان فعال در این حوزه و از طریق پرسشنامه با استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی 12 پاسخ گردآوری شد و سپس با بهرهگیری از روش مدلسازی ساختاری تفسیری، مدلی از روابط بین این عوامل استراتژیک ارائه شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که شرایط رقابتی پلتفرمها بهعنوان اولین عنصر مدل کسبوکار نفوذی بالا بر سایر عناصر مدل کسبوکار دارد و درعینحال وابستگی کمی به آنها دارد. مؤثرترین عنصر در ورود به بازار نیز ارزش پیشنهادی به کاربران شناسایی شد که نیاز است تا با توجه به شرایط رقابتی بهینه شود. کلیدواژهها: مدل کسبوکار پلتفرمی، ورود به بازار پلتفرمها، رقابت پلتفرمها، بازارهای چندسویه، استراتژی پلتفرمها. کلیدواژهها: مدل کسبوکار پلتفرمی، ورود به بازار پلتفرمها، رقابت پلتفرمها، بازارهای چندسویه، استراتژی پلتفرمها. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل کسبوکار پلتفرمی؛ ورود به بازار پلتفرمها؛ رقابت پلتفرمها؛ بازارهای چندسویه؛ استراتژی پلتفرمها | ||
مراجع | ||
خلیل نژاد، شهرام. قنبری، میلاد. رضاییان آستانه، محدثه (1399). رابطه بازیوارسازی با کیفیت تجربه کاربری با تعدیل گری استراتژیهای قیمتگذاری در پلتفرمها، چشمانداز مدیریت بازرگانی (چشمانداز مدیریت (پیام مدیریت))، 19(43(پیاپی 76))، 98-118. 10.29252/jbmp.2021.217490.0 doi:
قادری، اسماعیل. تقوی فرد، محمدتقی. باپیری، جعفر (1399). دستهبندی مدلهای کسبوکار پلتفرمهای تور و فعالیت با استفاده از تحلیل خوشهای، گردشگری و توسعه، 9 (1)، 47-65. doi: 10.22034/JTD.2019.174844.1674
نظری، محسن، ودادهیر، ابوعلی، عزتی، حمیدرضا. (1398). تحول مدل کسبوکار در صنعت حملونقل درونشهری: موردپژوهی تطبیقی اسنپ و کارپینو. چشمانداز مدیریت بازرگانی،18(38). doi: 10.29252/jbmp.18.38.37
یارمحمدی، مریم. رضوانی، مهران. البرزی، محمود. (1396). واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست بوم پلتفرم از دیدگاه نوآوران طرف عرضه در صنعت نرمافزار: شرکتهای کوچک مستقر در تهران. نشریه علمی پژوهشی مدیریت نوآوری، 6 (2). 65-86.
References
Afuah. A. Tucci, C. (2000) Internet Business Models and Strategies: Text and Cases, New York, McGraw-Hill.
Alt, R., & Zimmermann, H. D. (2019). Electronic markets on platform competition. Electronic Markets, 29, 143–149. DOI:10.1007/s12525-019-00353-y.
Amit, R., & Zott, C. (2001). Value creation in e‐business. Strategic management journal, 22 (6‐7), 493-520. DOI: 10.1002/smj.187.
Ardolino, M., Saccani, N., Adrodegari, F., & Perona, M. (2020). A business model framework to characterize digital multisided platforms. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(1), 10-28. DOI: 10.3390/joitmc6010010
Attri, R., Grover, S., Dev, N., & Kumar, D. (2013). An ISM approach for modelling the enablers in the implementation of Total Productive Maintenance (TPM). International Journal of System Assurance Engineering and Management, 4 (4), 313-326. DOI: 10.1007/s13198-012-0088-7.
Blank, S., & Dorf, B. (2020). The startup owner's manual: The step-by-step guide for building a great company. John Wiley & Sons.
Chase, R. (2015). Peers Inc: How people and platforms are inventing the collaborative economy and reinventing capitalism. PublicAffairs
Evans, D. S., Schmalensee, R. (2008). “Markets with Two-Sided Platforms.” Issues in Competition Law and Policy (ABA Section of Antitrust Law) 1 (28).
Hagiu, A. Wright, J. (2015). Multi-sided platforms. International Journal of Industrial Organization, 43, 162-174. DOI: 10.1016/j.ijindorg.2015.03.003.
Hagiu, A. (2014). Strategic decisions for multisided platforms. MIT Sloan Management Review, 55 (2), 71.
Hänninen, M., Smedlund, A., Mitronen, L. (2017). Digitalization in retailing: multi-sided platforms as drivers of industry transformation. Baltic Journal of Management. DOI: 10.1108/bjm-04-2017-0109.
Koo, T. K., & Li, M. Y. (2016). A guideline of selecting and reporting intraclass correlation coefficients for reliability research. Journal of chiropractic medicine, 15 (2), 155-163. DOI: 10.1016/j.jcm.2016 .02.012.
Kretschmer, T., Leiponen, A., Schilling, M., & Vasudeva, G. (2020). Platform ecosystems as meta‐organizations: Implications for platform strategies. Strategic Management Journal. DOI: 10.1002/smj.3250
Gawer, A. (2009). Platform dynamics and strategies: from products to services. Platforms, markets and innovation, 45-57. DOI: 10.4337/9781849803311.00009
Mason, K., Spring, M. (2011). The sites and practices of business models. Industrial Marketing Management, 40 (6), 1032-1041. DOI: 10.1016/j.indmarman.2011.06.032
Osterwalder, A. Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons. DOI: 10.1111/j.1540-5885.2012.00977_2.x.
Parker, G., Van Alstyne, M. W., Choudary S. P. (2016). Platform Revolution: How networked markets are transforming the economy – and how to make them work for you, WW Norton & Company. DOI: 10.33077/uw.24511617.ms.2017.68.418.
Reillier, L. C. Reillier, B. (2017). Platform Strategy: How to Unlock the Power of Communities and Networks to Grow Your Business. Taylor & Francis. DOI: 10.4324/9781315598949.
Rietveld, J., & Schilling, M. A. (2021). Platform competition: A systematic and interdisciplinary review of the literature. Journal of Management, 47 (6), 1528-1563. DOI: 10.1177/0149206320969791.
Stallkamp, M., & Schotter, A. P. (2021). Platforms without borders? The international strategies of digital platform firms. Global Strategy Journal, 11 (1), 58-80. DOI: 10.1002/gsj.1336.
Staykova, K. S., Damsgaard, J. (a) (2015). The race to dominate the mobile payments platform: Entry and expansion strategies. Electronic Commerce Research and Applications, 14 (5), 319-330. DOI: j.elerap.2015.03.004.
Staykova, K. S., Damsgaard, J. (b) (2015). A typology of multi-sided platforms: the core and the periphery. ECIS, Completed Research Papers.
Stoian, C. A., & Tohanean, D. (2021). Platform Business Models–A Case Study of the Technology Industry. Journal of Economics and Management Sciences, 4 (1), p18-p18. DOI: 10.30560/jems.v4n1p18.
Stummer, C., Kundisch, D., & Decker, R. (2018). Platform launch strategies. Business & Information Systems Engineering, 60 (2), 167-173. DOI: 10.1007/s12599-018-0520-x.
Thakkar, J., Kanda, A., & Deshmukh, S. G. (2007). Evaluation of buyer-supplier relationships using an integrated mathematical approach of interpretive structural modeling (ISM) and graph theoretic matrix: the case study of Indian automotive SMEs. Journal of Manufacturing Technology Management, 19 (1), 92-124. DOI: 10.1108/17410380810843471.
Trabucchi, D., & Magistretti, S. (2020). The battle of superheroes: the rise of the knowledge platform strategy in the movie industry. Journal of Knowledge Management. DOI: 10.1108/jkm-04-2020-0296.
Tura, N., Kutvonen, A., & Ritala, P. (2018). Platform design framework: conceptualisation and application. Technology Analysis & Strategic Management, 30 (8), 881-894. DOI: 10.1080/09537325.2017.1390220.
Veisdal, J. (2020). The dynamics of entry for digital platforms in two-sided markets: a multi-case study. Electronic Markets, 30 (3), 539-556. DOI: 10.1007/s12525-020-00409-4.
Zervas, G. Proserpio, D. Byers, J. W. (2017). The rise of the sharing economy: Estimating the impact of Airbnb on the hotel industry. Journal of Marketing Research, 54 (5), 687-705. DOI: 10.1509/jmr.15.0204.
Zhu, X. Song, B. Ni, Y. Ren, Y. Li, R. (2016). Business Trends in the Digital Era. Singapore: Springer.
References [In Persian]
Ghaderi, E. Taghavifard, M. Bapiri, J. (2020) Classification of tour and activity business models using cluster analysis, Journal of Tourism and Development,9(1), 47-65. [In Persian]. DOI: 10.22034/ JTD.2019.174844.1674
Khalil Nezhad, S. Ghanbari, M. Rezaian Astaneh, M. (2020) The relationship between gamification and user experience quality by modulating pricing strategies on platforms, Journal of Business Management Vision, 19(43), 98-118. [In Persian]. DOI: 10.52547/JBMP.19.43.98
Nazari, M. Vedadhir, A. Ezati, H. (2019) Transforming the Business Model in the Urban Transportation Industry, Commercial Management Vision, 18(38). [In Persian]. DOI: 10.29252/JBMP.18.38.37
Yarmohammadi, M. Rezvani, M. Alborzi, M. (2017) Exploring the Goals and Enablers of Participating in the Platform Ecosystem from the Supply-Side Innovators’ Perspective in Software Industry: Small Companies in Tehran, Journal of Innovation Management, 6(2), 65-86. [In Persian].
استناد به این مقاله: بالنده، طالب.، ابراهیمی، مهدی. (1402). شناسایی و تبیین عناصر مدل کسبوکار پلتفرمی در مرحله ورود به بازارهای پلتفرمی دیجیتال در ایران، مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند، 11(43)، 67-99.
DOI: 10.22054/IMS.2023.67828.2170
Journal of Business Intelligence Management Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 52 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |