تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,769,796 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,594 |
اثربخشی بازی مشترک والد و کودک بر کاهش تکانشگری و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 خرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.71875.2535 | ||
نویسندگان | ||
مهسا ذوالفقاری* 1؛ محسن شاکری نسب2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم و فناوری پزشکی،علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
چکیده | ||
بعضاً وجود رفتارهای تکانشی در کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی باعث میگردد تا مشکلات اجتماعی در آنان افزایش یابد که میزان تعامل با والد میتواند موجب افزایش توانمندیهای آنان گردد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی مشترک والد و کودک بر کاهش تکانشگری و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام پذیرفت. در این پژوهش از روش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه استفاده شد و جامعه آماری آن را تمامی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهر بجنورد و مادران آنها در سال 1401 تشکیل دادند که 30 نفر آنان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهتصادف در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایدهی شدند برای هر دو گروه پیشآزمون، شامل مقیاس تکانشگری بارت (1995) و مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) به اجرا درآمد و گروه آزمایش به مدت 8 جلسه دوساعته بهصورت هفتگی تحت بازی مشترک والد و کودک قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. هر دو گروه مجدداً پسآزمون را تکمیل نموده و نتایج از طریق تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد؛ بازی مشترک والد و کودک در کاهش تکانشگری و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مؤثر است. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که میتوان از بازی مشترک والد و کودک در کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی استفاده نمود | ||
کلیدواژهها | ||
بازی مشترک والد و کودک؛ تکانشگری؛ مهارتهای اجتماعی؛ کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 133 |