| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,047,212 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,819,705 |
سنجش میزان سواد رسانه ای انتقادی بر اساس الگوی الیزابت تامن | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 6، دوره 10، شماره 39، آبان 1403، صفحه 222-175 اصل مقاله (1.49 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.65466.1333 | ||
| نویسندگان | ||
| تقی اکبری* 1؛ بابک نوراله زاده خیاوی2 | ||
| 1دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| 2کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
| چکیده | ||
| سواد رسانه ای مجموعهای از مهارتهای قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل ، نقد و ایجاد انواع پیامهای رسانهای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان سواد رسانه ای انتقادی براساس الگوی الیزابت تامن انجام شده است . این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ شیوه پژوهش ، پیمایشی وتوصیفی تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی کارکنان ادارات شهرستان اردبیل در سال 1400 تشکیل داده اند که حجم آن براساس آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و سالنامه آماری سال 1399 برابر با 10000نفراست . برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 285 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده است و روش گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد تامن (1995) صورت گرفته است. نتایج پژوهش و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss26 نشان می دهدکه بین متغیرهای جمعیت شناختی (جنسیت،وضعیت تأهل ، میزان درآمد، سن ، میزان تحصیلات) با میزان سواد رسانه ای انتقادی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج یافته های استنباطی نشان داد که میزان سواد رسانه ای انتقادی با در نظر گرفتن متغیرهای رژیم مصرفی، شناخت ویژگی های پیام و نقد پیام در بین پاسخ گویان به پرسشنامه بزرگتر از 05%(000/1) می باشد و میانگین سواد رسانه ای در جامعه آماری پژوهش حاضر کمتر از حد مطلوب است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| : سواد رسانه ای انتقادی؛ رژیم مصرف؛ ویژگی های پیام؛ نقد پیام؛ رسانه های جمعی | ||
| مراجع | ||
|
منابع گیدنز، آنتونی. (1391). «جامعهشناسی». ترجمه: حسن چاووشیان، جلد اول، چاپ چهارم، تهران: نشرنی. سورین، ورنر و تانکارد، جیمز. (1390). «نظریههای ارتباطات». ترجمه: علیرضا دهقان، جلد اول، چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. معتمدنژاد، کاظم. (1392). «جامعه اطلاعاتی اندیشههای بنیادی، دیدگاههای انتقادی و چشم اندازهای جهانی»، جلد اول، چاپ اول، تهران: مؤسسه نشرشهر. معتمدنژاد، کاظم. (1390). «وسایل ارتباط جمعی». جلداول، چاپ هشتم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی. شکرخواه، یونس. (1400). سایت کمیسیون ملی یونسکو، هشتم آبان ماه، https://fa.irunesco.org تامن، الیزابت. (1394). «سواد برای قرن بیست و یکم راهنمای سواد رسانهای و تفکر انتقادی». ترجمه: بهاره نصیری و آمنه بختیاری، جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات خانه کتاب. تامن، الیزابت. (1380). «مهارتها و راهبردهای آموزش رسانهای». ترجمه: حسن نورایی بیدخت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. هنسون، جریس و نارولا، اوما. (1384). «تکنولوژیهای جدید ارتباطی در کشورهای درحال توسعه». ترجمه: داوود حیدری، جلد اول، چاپ چهارم، تهران: انتشارات مرکزمطالعات و تحقیقات رسانههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات. پاتر، جیمز. (1391). «نظریه سواد رسانهای؛ رهیافتی شناختی». ترجمه: محمد سلطانی فر، ناصر اسدی و شهنازهاشمی، جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات سیمای شرق. فرهنگی، علی اکبر و اردشیرزاده، مرجان. (1393). «نظریه پردازان و مشاهیر ارتباطات». جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی. اعزازی، شهلا. (1379). «تصویر خانواده در برنامههای کودک سیما»، مجله. پژوهشهای سیما، تهران. https://doi.org/10.22082/cr.2007.2420 حسین زاده، اکبر، محمدی استانی، مرتضی. (1389). «سواد رسانهای، ضرورت دنیای امروز»، مجله اطلاعات ارتباطات و دانش شناسی. دوره 20، شماره 159، صص 76 ـ 70 طبرسا، غلامعلی، شریفی، صدیقه و حسینی، سیداحمد. (1395). «بررسی تأثیرسواداطلاعاتی کارکنان بر چابکی سازمان»، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع). سال 8، شماره 2، صص 136 ـ 113. قاسمی، علی حسین. (1385). «استانداردهای قابلیت سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی»، فصلنامه علوم فناوری و اطلاعات. دوره 21، شماره 4، صص 119 ـ 97. کاووسی، لیدا. (1385). «تعریف سواد رسانهای»، فصلنامه تخصصی رسانه. سال هفدهم، شماره 4، صص 40 ـ 21. قادری، عباس، وهمکاران. (1391)، «تأثیر اینترنت بر هویت ملی و سنجش سوادرسانه ای شهروندان شهر تهران»، پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران. نصیری، بهاره. (1379)، «بررسی نظرات متخصصان علم ارتباطات پیرامون سواد رسانهای در جامعه»، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. ستوده راد، فروزان، تقی زاده، عباس، حیدری، زینب، کشوری، ماهرخ. (1399)، «بررسی رابطه سواد رسانهای و سواد سلامت جوانان شهر اصفهان»، مجله بین المللی اطفال. اردیبهشت 2020، سال هشتم، شماره 5، ، صص 11329 ـ 11321 بنی هاشم، کاظم، نوشادی، سکینه، سلطانی زاده، هدایا، علی آبادی، خدیجه. (1396)، «مقایسه و بررسی میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل»، فصلنامه مطالعات رسانهای. زمستان 1396، سال دوازدهم، صص 126 ـ 116 ببران، صدیقه، خداویردی زاده، مهرداد. (1393)، «مطالعه سواد رسانهای شهروندان شهر تبریز»، فصلنامه فرهنگ ارتباطات. تابستان 1393، دوره یک، شماره 2، صص 20 ـ 1 اشرفی ریزی، حسن، رمضانی، امیر، آقاجانی، حامد، کاظم پور، زهرا. (1392)، «بررسی میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان»، فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی. بهار 1392، سال دوم، شماره 2، صص 34 ـ 17 شجاعی، مهناز، امیرپور، مهناز، (1391). «بررسی وضعیت سواد رسانهای دانشجویان خراسان شمالی در جامعه اطلاعاتی»، فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان. پاییز 1391، سال سوم، شماره 7، صص 56 ـ 43 حامدی، محمد، (1391). «بررسی عوامل اجتماعی ـ فرهنگی مرتبط با سواد رسانهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق»، فصلنامه مطالعات رسانهای. زمستان 1391، سال هفتم، شماره 19، صص 78 ـ 66 اسکویی، شاهرخ، (1397). «مطالعه سطح سواد رسانهای در کاربران رسانههای اجتماعی دانشجویان دانشکده فنی و دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. زمستان 1397، دوره 4، شماره 16، صص 175 ـ 143 ایران پور، پرستو، (1398). «بررسی میزان سواد رسانهای دانشجویان دانشگاه اصفهان»، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان. سلطانی فر، محمد، (1393). «نقش سواد رسانهای دبیران و خبرنگاران در ارتقای سطح تولیدات خبری»، فصلنامه علمی ـ ترویجی، زمستان 1393، دوره 25، شماره 4، صص 93 ـ 81 نعمتی فر، نصرت اله، خجسته، حسن، باقرزاده، کاظمی، هاجر، (1397). «مطالعه سطح سواد رسانهای در کاربران رسانههای اجتماعی (مورد مطالعه دانشجویان دانشکده صدا و سیما»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، زمستان 1397، دوره 4، شماره 16، صص 143 ـ175https://doi.org/10.22054/nms.2019.24432.282 صادقپور گیلده، بهرام، مرادی، (1392). «تحلیل آماری با نرم افزارهای SPSS و AMOS». جلد اول، چاپ دوم، ساری: انتشارات دانشگاه مازندران. مؤمنی، منصور، فعال قیومی، علی (1396). «تحلیلهای آماری با استفاده از «SPSS، جلد اول، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات کتاب نو References MITCHELL, brad, Diem, Sarah(december (2020). "A survey of media literacy among students" at the University of Missouri-Columbia, PhD Thesis in Education, University of Missouri Columbia. Svyrydenko, Denys, (2020). "Media literacy and social responsibility of educators in the context of information warfare" at the Center for European Chinese Studies, Guangdong University of Information Technology. Journal of Philosophy. Tarihi, Geliş, gezmen, Başak, EKEN,İhsan(2020). "The role of critical media literacy in raising the awareness" of Kabul University students. Journal of Communication. Fleming,Jennifer (2020). "A survey of media literacy and news literacy" by California State University students. Journal of Journalism and Mass Communication. Festel,Ruth (2020). "Social media literacy and online social behavior of young people" in Germany. Journal of Journalism and Mass Communication. McLean, S. A., Paxton, S. J., & Wertheim, E. H. (2016). "The role of media literacy in body dissatisfaction and disordered eating A systematic review". Body Image, 19, 9-23. Hobbs, Renée(2005). "Media Literacy in Action": Questioning the Media.21
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281 |
||