تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,839 |
تعداد مقالات | 14,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,780,041 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,755,238 |
نیچه و یونان باستان: فیلسوف ــ هنرمند بهمثابۀ بنیادگذار فرهنگِ والا | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 3، دوره 19، شماره 73، فروردین 1402، صفحه 59-82 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2023.72486.2141 | ||
نویسندگان | ||
امین درستی1؛ احمد علی حیدری* 2 | ||
1دانشجوی دکترای فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استاد فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در اندیشۀ نیچه فرهنگ، فلسفه و هنر یونان باستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. او علیرغمِ نگاه بهشدت نقادانه و رادیکالی که بهکل سنت فرهنگی غرب دارد، همواره فرهنگ یونان باستان را بهمثابۀ والاترین فرهنگ بشری میستاید. این ستایش پیامد مهمترین دغدغۀ نیچه است: «درمانِ بحرانِ فرهنگِ مدرن با آفرینشِ فرهنگی والا». ایدۀ بنیادین نیچه از فرهنگ، همان ایدۀ گوتهایِ چندگانگیِ هماهنگ یا به تعبیر دیگر، وحدت در کثرت است. او تأکید میکند که در هر عصری، یک عامل وحدتبخشِ بنیادین میتواند بنیادگذار یک فرهنگ سالم باشد؛ در نگاه او معلم دینی (قدیس)، فیلسوف و هنرمند نامزدهایِ اصلیِ بنیادگذاری فرهنگ والا هستند. در این نوشته میکوشیم نشان دهیم که نیچه در نخستین تلاش نظریاش برای سنجش فرهنگ و آفرینش فرهنگ والا چشماندازی هنریـزیباشناختی برمیگزیند (تز)، اما این چشمانداز خواستۀ او را برآورده نمیکند و او میکوشد تا با تغییر چشمانداز، این بار از چشماندازی فلسفی به فرهنگ بنگرد (آنتیتز). از تقابل و درعینحال همدستیِ این دو چشمانداز، سنتزی حاصل میشود: پیوند فلسفه و هنر برای آفرینش فرهنگی والا. تجسم این سنتز «فیلسوفـهنرمند» است؛ کسی که «دانایی» و «آفرینندگی» را باهم دارد: «فیلسوف آینده»؛ آفرینندۀ ارزشهای نو! کوشیدهایم نشان دهیم که این سنتز به چیز سومی جدا از تز و آنتیتز که در آن تضاد و تعارضِ ایندو ازمیانرفته است نمیانجامد، بلکه این سنتز درواقع همان تقابل و همدستی همزمانِ دو امر متعارض و متضاد است. این پیرنگ را میتوان در برخی دیگر از ایدههای نیچه نیز مشاهده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فردریش نیچه؛ هنر؛ یونان باستان؛ بینش تراژیک؛ بحران فرهنگ مدرن؛ فرهنگ والا | ||
مراجع | ||
دلوز، ژیل. (1390). نیچه و فلسفه. ترجمۀ عادل مشایخی. تهران: نشر نی.
نیچه، فردریش. (1362). فراسوی نیک و بد. ترجمۀ داریوش آشوری. (چاپ پنجم: 1390). تهران: خوارزمی.
نیچه، فردریش. (1378). فلسفه در عصر تراژیک یونانیان. ترجمۀ مجید شریف. تهران: جامی.
نیچه، فردریش. (1381). غروب بتها. ترجمۀ داریوش آشوری. (چاپ هشتم: 1392). تهران: آگه.
نیچه، فردریش. (1390). فلسفه، معرفت و حقیقت: گزیدهای از یادداشتهای نیچه در باب معرفتشناسی، فلسفه و فرهنگ. ترجمۀ مراد فرهادپور. (چاپ پنجم: 1390). تهران: هرمس.
نیچه، فردریش. (1396). زایش تراژدی و چند نوشتۀ دیگر. ترجمۀ رضا ولییاری. تهران: نشر مرکز.
Refrences
Human, All Too Human I. Translated by G. Handwerk. Stanford: Stanford University Press. (1997).
On Truth and Lies in a Nonmoral Sense. In Philosophy and Truth: Selections from Nietzsche’s Notebooks of the Early 1870’s. (1993).
Philosophy and Truth: Selections from Nietzsche’s Notebooks of the Early 1870’s. Edited & translated by D. Breazeale. Amherst: Humanities Books. (1993).
Philosophy in the Tragic Age of the Greeks. Translated with an Introduction by Marianne Cowan. Gateway Editions; Reprint edition. (1996).
The Birth of Tragedy and Other Writings. Translated by R. Speirs. Cambridge: Cambridge University Press. (1999).
The Gay Science. Translated by W. Kaufmann. New York: Vintage Books. Random House. (1974).
The Philosopher: Reflections on the Struggle between Art and Knowledge. In Philosophy and Truth: Selections from Nietzsche’s Notebooks of the Early 1870’s. (1993).
The Philosopher as Cultural Physician. In Philosophy and Truth: Selections from Nietzsche’s Notebooks of the Early 1870’s. (1993).
The Pre-Platonic Philosophers. Translated and edited by Greg Whitlock. University of Illinois Press. (2006).
The Struggle between Science and Wisdom. In Philosophy and Truth: Selections from Nietzsche’s Notebooks of the Early 1870’s. (1993).
Untimely Meditations. Translated by R. J. Hollingdale. Cambridge: Cambridge University Press. (1983).
Berry, J. N. (2013). “Nietzsche and the Greeks”. In K. Gemes & J. Richardson (Eds.), The Oxford Handbook of Nietzsche. Oxford: Oxford University Press. p. 83-107. 10.1093/oxfordhb/9780199534647.013.0005 Breazeale, D. (1975). “The Hegel-Nietzsche Problem”. Nietzsche-Studien. 4(1): 146–164. 10.1515/9783110244243.146
Burnham, D. (2019). The Nietzsche Dictionary. London: Bloomsburry.
Diethe, Carol. (2007). Historical Dictionary of Nietzscheanism. Maryland: Scarecrow Press.
Heidegger, Martin. (1991). Nietzsche Vol. I (The Will to Power as Art). Trans. by David Farrell Krell. New York: Harper Collins.
Müller-Lauter, W. & Schacht, R. (1999). Nietzsche: His Philosophy of Contradictions and the Contradictions of His Philosophy. Translated by D. J. Parent. University of Illinois.
Raimond Daniels, Paul. (2014). Nietzsche and The Birth of Tragedy. Routledge.
Steel, S. (1998). Nietzsche’s Understanding of Socrates. Ontario: McMaster University.
Biblography
Deleuze, Gilles. (2011). Nietzsche and philosophy. Translated by Adel Mashayekhi. Tehran: Ney Publishing. [in Persian]
Nietzsche, Friedrich (1983). Beyond good and bad. Translation by Dariush Ashouri. (5th edition: 2011). Tehran: Kharazmi. [in Persian]
Nietzsche, Friedrich (1999). Philosophy in the tragic age of the Greeks. Translated by Majid Sharif. Tehran: Jami. [in Persian]
Nietzsche, Friedrich (2002). The sunset of idols. Translation by Dariush Ashouri. (8th edition: 1392). Tehran: Agah. [in Persian]
Nietzsche, Friedrich (2011). Philosophy, knowledge and truth: a selection of Nietzsche's notes on epistemology, philosophy and culture. Translated by Morad Farhadpour. (5th edition: 2011). Tehran: Hermes. [in Persian]
Nietzsche, Friedrich (2016). Birth of Tragedy and some other writings. Translated by Reza Valiyari. Tehran: Markaz Publications. [in Persian]. *
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 60 |