تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,839 |
تعداد مقالات | 14,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,780,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,755,259 |
واکاوی تلقی هوسرل از وجـود | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 5، دوره 19، شماره 73، فروردین 1402، صفحه 109-128 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2023.71052.2129 | ||
نویسنده | ||
سید محمد تقی شاکری* | ||
استادیار گروه آموزشی فلسفه، دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بحث وجودشناسی و چگونه عیان شدن وجود بر آدمی، از مهمترین و بنیادیترین مباحث فلسفی بوده است اما در دورۀ جدید بهدست فراموشی سپرده میشود و محور اصلی فلسفه از وجودشناسی به معرفتشناسی تبدیل میگردد. سئوال اصلی این مقاله آن است که هوسرل، بنیانگذار پدیدارشناسی در دورۀ معاصر که عصر غفلت از وجود است، چه تلقی و برداشتی از وجود دارد؟ آیا در مباحث پدیدارشناسی که شعارش «به سوی خود چیزها» ست و به مطالعۀ تقوّم جهان در آگاهی میپردازد، میتوان اثری از وجودشناسی و تلقی هوسرل از وجود پیدا کرد؟ این نوشتار با روش تحلیلی ـ توصیفی به این یافتهها دست مییابد که در آثار هوسرل هیچ بحثی بهطور مستقیم از وجود و وجودشناسی نمیتوان یافت. با این حال، در ضمن تحلیلهای او، مثلاً، از شهود مقولی و دو رویکرد طبیعی و پدیدارشناسانه، یا در مباحث ابژههای التفاتی و طرح وجود در بافتار ـ باور و نیز در اِعمال اپوخه میتوان تلقی ضمنی وی را از وجود فهمید. نتیجۀ بحث مهم اپوخه، اثبات من محض و آگاهی مطلق است و این آگاهی بهمنزلۀ وجود مطلقْ معیار قرار میگیرد. نزد هوسرل از کانال آگاهی، وجود معنا پیدا میکند. آگاهی برای وجود داشتن به چیزی نیاز ندارد؛ بنابراین فقط آگاهی میتواند وجود جهان را که حالت تلاقی با آگاهی است، برای ما معلوم سازد. بالاخره اینکه جهان تا جایی وجود دارد که به ساحت آگاهی وارد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
"وجود"؛ "وجودشناسی"؛ "من محض"؛ "آگاهی"؛ "اپوخه" | ||
مراجع | ||
اسپیگلبرگ، هربرت. (1391)، جنبش پدیدارشناسی درآمدی تاریخی، ترجمۀ مسعود علیا، تهران: مینوی خرد.
اسمیت، دیوید وودراف. (1394)، هوسـرل، ترجمۀ سید محمدتقی شاکری، تهران: حکمت.
رشیدیان، عبدالکریم. (1384)، هوسرل در متن آثارش، تهران: نی.
لویناس، امانوئل. (1400)، نظریۀ شهود در پدیدارشناسی هوسرل، ترجمۀ فرزاد جابرالانصار، تهران: نی.
لیوتار، ژان فرانسوا. (1384)، پدیدهشناسی، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی.
هوسرل، ادموند. (1384)، تأملات دکارتی، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی.
هوسرل، ادموند. (1392)، ایدۀ پدیدارشناسی، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران: علمی و فرهنگی، چاپ سوم.
Farber, Marvin. (1968), The Foundation of Phenomenology, Edmund Husserl and the Quest for a Rigorous Science of Philosophy, State University of New York Press, Albany.
Heidegger, Martin. (2003), Four Seminars, trns: Andrew Mitchell & Francois Raffoul, Bloomington, Indiana University Press.
Heidegger, Martin, (1962), Being and Time, trns: John Macquarrie & Edward Robinson, Harper New York.
Husserl, Edmund. (1983), Ideas pertaining to a pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy; First Book; trns. by: F. Kersten; Martinus Nijhoff Publishers, The Hague / Boston / Lancaster.
________ . (1981), Philosophy as Rigorous Science, In: Husserl Shorter Works, ed. Peter McCormick and Fredrick A. Elliston, University of Notre Dame Press.
Kockelmans, Joseph J. (1994), Edmund Husserl’s Phenomenology, Purdue University Press, West Lafayette, Indiana.
Melle, Ullrich. (2002), Husserl’s revision of the Sixth Logical Investigations; In: One Hundred years of Phenomenology, Husserl’s Logical Investigations Revisited; Ed. Dan Zahavi & Frederik Stjernfelt, Springer – Science + Business Media Dordrecht.
Mohanty, J.N. (1999), The Development of Husserl’s thought, In: The Cambridge Companion to Husserl, ed. Barry Smith & David Woodruff Smith, Cambridge University Press.
Moran, Dermot. (2005), Edmund Husserl: Founder of Phenomenology, Polity Press, Cambridge.
Moran, Dermot. (2002), Introduction to Phenomenology, Routledge, London and New York.
Philipse, Herman. (1987), The Concept of Intentionality: Husserl’s Development from the Brentano period to the Logical Investigations, In: Philosophy Research Archives, Vol. XII, March (Internet).
Philipse, Herman. (1999), Transcendental idealism, In: The Cambridge Companion to Husserl, ed. Barry Smith & David Woodruff Smith, Cambridge University Press.
Pietersma, Henry. (1986), Husserl’s Concept of Existence, Synthese, Vol. 66, No. 2, pp. 311 – 328. (http:// www. Jstor. Org/ stable/ 20116234)
Ricoeur, Paul. (1967), Husserl: An Analysis of his Phenomenology, trns. Edward G. Ballardand Lester E. Embree, Evanston, Northwestern University Press.
Russell, Matheson. (2006), Husserl: A Guide for the Perplexed, Continuum International Publishing Group.
Siewert, Charles. (2006), Consciousness, In: A Companion to Phenomenology and Existentialism, Ed. Hubert L. Dreyfus & Mark A. Wrathall, Blackwell Publishing.
Smith, Barry & Smith, David Woodruff. (1999), Introduction, In: The Cambridge Companion to Husserl, ed. Barry Smith & David Woodruff Smith, Cambridge University Press.
Biblography
Husserl, Edmund. (2005), Cartesian Reflections, translated by Abdul Karim Rashidian, Tehran: Ney. [in Persian]
Husserl, Edmond. (2012), the idea of phenomenology, translated by Abdul Karim Rashidian, Tehran: Elmi Farhangi, third edition. [in Persian]
Levinas, Emmanuel. (2021), theory of intuition in Husserl's phenomenology, translated by Farzad Jaber al-Ansar, Tehran: Ney. [in Persian]
Lyotard, Jean Francois. (2005), Phenomenology, translated by Abdul Karim Rashidian, Tehran: Ney. [in Persian]
Rashidian, Abdul Karim. (2005), Husserl in the text of his works, Tehran: Ney. [in Persian]
Spiegelberg, Herbert. (2012), Movement of Historical Income Phenomenology, translated by Masoud Alia, Tehran: Minouy-e Kherad. [in Persian]
Smith, David Woodruff. (2014), Husserl, translated by Seyyed Mohammad Taghi Shakeri, Tehran: Hekmat. [in Persian]. *
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |