تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,839 |
تعداد مقالات | 14,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,780,026 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,755,216 |
هویت جمعی ایران معاصر در عقلانیت مدرسه | ||
فصلنامه علوم اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjss.2023.70031.2565 | ||
نویسندگان | ||
حمید سرشار* 1؛ محمدجواد غلامرضا کاشی2؛ علی جنادله3 | ||
1دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقاله پیش رو در صدد است فهم هویت جمعی ایران را در ارجاع تاریخی به عقلانیتِ مدرسه ردیابی کند. راهنمای نظری پژوهش برگرفته از دستگاه مفهومی میشل فوکو و منطق روش شناختی آن نیز مبتنی بر رویکرد تبارشناسی و تحلیل گفتمان فوکویی است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که «رخدادهای تاریخی» و «تحولات بسگانه» هنگامه ی «مواجهه» در سرآغاز رویارویی با مدنیت غرب، ایران را مستعد زایش وضعیت های چندگانه ساخت. آموزش نوین از سویی چنان خواستی از درون جامعه سربرآورد که عمدتاً متوجه پیشرفت در عرصههای اقتصادی-اجتماعی بوده و رابطه تلازمی با هویت جمعی نمیابد. از سوی دیگر، مواجهه ساختاری با دنیای غرب و حاجتمندی عمدتاً نظامی دولت و بحران سلامت، به درک و «عقلانیت تکنیکال» از دانش انجامید. عقلانیتی که بعدها در اواخر قرن با عصیان «گفتمان ترقی» از مبادی اولیه اش و پروبلماتیک شدن هویت جمعی در گفتار ناسیونالیسم، آموزش نوین را در خدمتِ «ناممکنات هویت جمعی گشوده» قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
عقلانیت مدرن؛ آموزش؛ هویت جمعی؛ عقلانیت تکنیکال؛ ناسیونالیسم قوم گرا؛ همسان سازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 |