تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,769,545 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,557 |
تاثیر تمرینات مربع گام برداری بر حافظه کاری و تعادل کودکان مبتلا به اوتیسم | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.72432.2550 | ||
نویسندگان | ||
جلال دهقانی زاده* 1؛ میرجواد مجردآذر2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه | ||
2گروه رفتارحرکتی - دانشگاه ارومیه- ارومیه - ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر تمرینات مربع گامبرداری بر حافظهکاری و تعادل کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6 تا 12 سال مبتلا به اوتیسم خفیف شهرستان ارومیه بود که به صورت تصادفی هدفمند 30 نفر از آنها انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش (میانگین سنی: 56/1±12/8) و کنترل (میانگین سنی:58/1± 78/7) قرار گرفتند. آزمون لک لک جهت سنجش تعادل ایستا، آزمون راه رفتن پاشنه به پنجه جهت سنجش تعادل پویا و پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف فرم والدین بالستر جراردو همکاران (2000) در پیشآزمون و پسآزمون به طور مشابه انجام دادند. گروه آزمایش طی 12 هفته، هفتهای سه جلسه و هر جلسه 70 دقیقه به اجرای تمرینات مربع گامبرداری پرداختند. دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه تحلیل شد. نتایج نشان داد که با کنترل نمرة پیشآزمون، بین نمرات آزمون تعادل ایستا و پویا، حافظهکاری دو گروه تجربی و کنترل در پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (001/0p=). بنابراین انجام این تمرینات میتواند راهبردی موثر برای بهبود تعادل، و حافظهکاری در کودکان مبتلا به اوتیسم خفیف باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مربع گام برداری؛ حافظه کاری؛ تعادل؛ اوتیسم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 133 |