تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,724,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,239,693 |
مقایسه انزوای اجتماعی و بهزیستی روانی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص و عادی | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.73269.2564 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد غدیری* 1؛ کریم عبدالمحمدی2؛ عسگر علیمحمدی3 | ||
1دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مقایسه انزوای اجتماعی و بهزیستی روانی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص و عادی بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پژوهشهای علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری و عادی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1402-1401 بود. که از این جامعه با استفاده از نمونهگیری هدفمند، نمونهای با حجم 34 نفر (17 دانشآموز مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص و 17 دانشآموز عادی) برای هر گروه انتخاب شدند. گروه دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری توسط معلم و توسط یک متخصص روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص تشخیص دریافت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ارزیابی انزوای اجتماعی آشر و همکاران (1984) و پرسشنامهی بهزیستی کودکان استرلینگ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها آزمون تحلیل کواریانس به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که انزوای اجتماعی و بهزیستی روانی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص و دانشآموزان عادی تفاوت معنیدار دارد (05/0P<).بنابراین میتوان گفت دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص نیازمند دریافت مداخلات موثر جهت بهبود انزوای اجتماعی و بهزیستی روانی میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
انزوای اجتماعی؛ بهزیستی روانی؛ دانشآموزان؛ ناتوانی یادگیری خاص | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 |