تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,839 |
تعداد مقالات | 14,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,780,026 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,755,217 |
تحلیل روانشناختی کودک در مثنوی مولوی با رویکرد رشد شناختی ژان پیاژه | ||
عرفان پژوهی در ادبیات | ||
دوره 2، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 271-290 اصل مقاله (597.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/msil.2023.71757.1075 | ||
نویسنده | ||
کورس کریم پسندی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی ، واحد چالوس ، دانشگاه آزاد اسلامی ، چالوس ، ایران | ||
چکیده | ||
خوانش و نقد متون ادب فارسی بر اساس نظریه روان شناسان معاصر، دریچه تازه ای را به روی خواننده می گشاید و از پیوند آثار ادبی با علم روان شناسی پرده بر می دارد . مطابق این رویکرد، در نگرش روان شناسانه مولوی، هویت و شخصیت مستقل کودک با توجّه به ساحت بیرونی و درونی انسان، در دو بُعد رشد جسمی و رشد فکری به طور توأمان مطرح می شود که توقف غیر طبیعی رشد کودک در هر یک از این دو بُعد، موجب نقصان و کاستی بُعد دیگر خواهد شد؛ لذا این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی و با رویکرد به نظریه رشد شناختی پیاژه، به تبیین اصول نظری و مراحل رشد پیاژه در مثنوی مولوی می پردازد و یک درک روانشناختی جدیدی از عواطف اولیه ، زبان غیرکلامی گریه ، نماد آفرینی ، طرح واره های اعمال جسمانی و فرآیند درون سازی ، بازی ، جاندارپنداری اشیاء و تقلید کودک را فراروی مخاطب قرار می دهد . | ||
کلیدواژهها | ||
مولوی؛ ژان پیاژه؛ کودک؛ رشد؛ روان کاوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |