تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,913 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,750,887 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,251,168 |
اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر کیفیت خواب و قضاوت اخلاقی کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی | ||
فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2023.72653.3088 | ||
نویسندگان | ||
حمید حمید نبی1؛ آزاد تپه رشی* 2؛ هه ریم محمد عبدالکریم عبدالقادر3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه سوران عراق | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه ارومیه | ||
3استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سلیمانیه عراق | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر کیفیت خواب و قضاوت اخلاقی کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی پسران 9-12 ساله با نارسایی توجه/ بیش فعالی شهر ارومیه در سال 1400-1401 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از جامعه آماری به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه گواه و آزمایش جایگماری شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه عادات خواب کودک و پرسشنامه قضاوت اخلاقی بود. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر بهبود کیفیت خواب و قضاوت اخلاقی در مراحل پسآزمون و پیگیری تاثیر معنیدار داشته است. یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با برنامه کارکردهای اجرایی فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود بر بهبود کیفیت خواب و قضاوت اخلاقی در کودکان با نارسایی توجه / بیش فعالی از این مداخله استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کارکردهای اجرایی؛ کیفیت خواب؛ قضاوت اخلاقی؛ نارسایی توجه / بیش فعالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 |