تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,769,793 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,594 |
پرورش ابعاد اجتماعی نظام شخصیت جوانان مبتنی بر توسعه اجتماعی: تأکید بر تربیت نخبگان در سمپاد | ||
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjsd.2023.67468.2350 | ||
نویسندگان | ||
وحید نقدی دورباطی* 1؛ ملیحه سنایی2 | ||
1استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر، بهمنظور تحلیل شخصیت جوانان، بهمثابه عاملان مؤثر در توسعۀ اجتماعی کشور، بهویژه نخبگان جوان تنظیم شده است. نظریۀ اصلیِ این مقاله، نظریه تلفیقی و چندبُعدی «نظم اجتماعی» به روایت چلبی است؛ زیرا در آن، ملازم با بهگشت (توسعه) اجتماعی، پرورش شخصیت پیشرفته تحت نظامهای خانواده، همچنین آموزشی و آموزشگاهی (PCK) لحاظ شده است. روش انجام پژوهش، روش تلفیقیِ «سنجش اجتماعی» است. البته عمده گزارش این مقاله براساس نتایج کمّی است؛ که با تکیه بر شواهد کیفی مورد تأیید و توصیف قرار گرفتهاند. نمونه آماری متشکل از 250 دانشآموز از شهر مشهد است. گردآوری و تحلیل دادهها در وجه کمّی به روش پیمایش و تکنیکهای آماری؛ و در وجه کیفی، با بهرهگیری از تکنیکهای مشاهده و مصاحبه عمیق انجام شده است. نتایج نشان میدهد که دانشآموزان مدارس عادی در ابعاد اجتماعیِ شخصیت پیشرفته، اعم از تحمّل اجتماعی، تعهّد تعمیمیافته، وابستگی عاطفیِ عام و هوش اجتماعی، بهطور معنادار از دانشآموزان مدارس سمپاد جلوتر هستند. همچنین، مطابق مدلهای رگرسیون، سهم مراکز آموزشی در مقایسه با خانواده در تبیین تغییرات شخصیت پیشرفته در میان جوانان بیشتر است. بطوریکه متغیرهای همدلی در مدرسه، روابط معلم-شاگرد و انتظارات عامگرایانۀ معلم در شکلگیری شخصیت این جوانان نقش تقویت کننده ایفا میکنند؛ در حالیکه روابط صمیمی با مدیر مدرسه نقش تضعیف کننده در شکلگیری ابعاد اجتماعیِ شخصیت آنان دارا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
"شخصیت پیشرفته"؛ "توسعه اجتماعی"؛ "نخبگان علمی"؛ "نظام آموزشگاهی"؛ "نظام خانواده" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |