تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,866 |
تعداد مقالات | 14,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,788,716 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,269,147 |
بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه یار بر مولفههای حافظة کاری کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
دوره 13، شماره 51، مهر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.73985.2581 | ||
نویسندگان | ||
مهدی رسولی* 1؛ سعید رضایی2؛ فاطمه نیکخو3؛ پرویز شریفی درآمدی4 | ||
1دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3استادیاردانشگاه علامه طباطبایی | ||
4استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه یار بر مولفههای حافظة فعال دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد.روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش-آزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر با اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه از بین همه دانش آموزان پسر دچار اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی شهر تهران، 30 نفر از آن ها که در محدوده سنی 7 تا 12 سال(محصل در مقطع ابتدایی) بودند با توجه به ملاک های ورود با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رفتاری کانر و آزمون حافظه ارقام هوش وکسلر کودکان بود. برنامه توانبخشی شناختی رایانه یار کاپیتان لاگ به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای و دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد برنامه بازتوانی شناختی رایانه یار موجب بهبود مولفههای حافظة فعال دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شده است (05/0>P) و میتواند بهعنوان روشی مناسب در بهبود حافظه فعال این دانش آموزان به کار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازتوانی شناختی رایانه یار؛ "؛ حافظة فعال؛ دانش آموزان؛ "؛ اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 |