| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,954 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,070,906 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,832,135 |
بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهیار بر مؤلفههای حافظة فعال دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 2، دوره 13، شماره 51، مهر 1402، صفحه 25-48 اصل مقاله (908.97 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.73985.2581 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی رسولی* 1؛ سعید رضایی2؛ فاطمه نیکخو3؛ پرویز شریفی درآمدی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 3استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 4استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهیار بر مؤلفههای حافظة فعال دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر با اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه از بین همه دانش آموزان پسر دچار اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی شهر تهران، 30 نفر از آنها که در محدوده سنی 7 تا 12 سال (محصل در مقطع ابتدایی) بودند با توجه به ملاکهای ورود با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رفتاری کانر و آزمون حافظه ارقام هوش وکسلر کودکان بود. برنامه توانبخشی شناختی رایانه یار کاپیتان لاگ به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای و دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد برنامه بازتوانی شناختی رایانهیار موجب بهبود مؤلفههای حافظة فعال دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شده است (05/0>P) و میتواند بهعنوان روشی مناسب در بهبود حافظه فعال این دانش آموزان به کار رود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازتوانی شناختی رایانه یار؛ حافظة فعال؛ دانش آموزان؛ اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی | ||
| مراجع | ||
|
آبباریکی، اکرم؛ یزدانبخش، کامران و مؤمنی، خدامراد. (1396). اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر کاهش نارسایی شناختی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری. روانشناسی افراد استثنایی 7(26)، 127-157.
حبیبی کلیبر، رامین و بهادری خسروشاهی، جعفر. (1398). اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر شناخت اجتماعی، کنترل مهاری و اجتناب شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاض. عصب روانشناسی 5(17)، 89-108.
رفیعی، الهام.، بزرگزاده، محدثه السادات.، اسمعیل درجانی، رقیه. و سنگانی، علیرضا. (1399). با بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای بازتوانی ذهنی بر عملکرد عصب روانشناختی کودکان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی، سلامت جامعه، 14(2)، 1-10.
رنجبر، مریم؛ حسنزاده، سعید و ارجمندنیا، علیاکبر. (1399). بررسی تأثیر تکالیف توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه (رحا) بر فرآیندهای شناختی کودکان با اختلال کارکردهای اجرایی. عصب روانشناسی 6(23)،27-42.
فتحآبادی، روحالله؛ نصرتی، فاطمه؛ احمدی، احمد و رستمی، بهاره (1399). اثربخشی تمرینات حرکتی ریتمیک بر کارکردهای اجرایی، در مؤلفههای بازداری رفتاری و حافظه فعال کودکان پسر اوتیستیک با عملکرد بالا، مجله پژوهشهای کاربردی روانشناختی 11(2)،143-163.
زارع، حسین؛ چرامی، فاطمه و شریفی، علیاکبر. (1399). اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر حافظه کاری و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری 8(15)، 1-18.
زینالی، شیرین و میرزازاده، شیرین. (1398). اثربخشی توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و سرعت پردازش کودکان اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی 14(56)،213-232.
عابدی، محمدرضا؛ صادقی، احمد و ربیعی، محمد. (1394). هنجاریابی آزمون هوشی وکسلر کودکان چهار در استان چهارمحال و بختیاری. دستاوردهای روانشناختی 22(2)، 99-116.
عبدالمحمدی، کریم؛ محمدزاده، علی و غدیری صورمانآبادی، فرهاد (1401). اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر ارتقاء بازداری پاسخ و حافظه کاری در نوجوانان دارای گرایش به مصرف مواد. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی. ۱۶ (۶۶): ۷۱-۹۰.
علیزاده، حمید. (1384). تبیین نظری اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی: الگــوی بازداری رفتاری و ماهیت خودکنترلی. فصلنامه کودکان استثنایی 5(3)، ۲۳۱-۲۵۲.
نظرزاده، گیگلو، سالار؛ فتحآبادی، جلیل نجاتی، وحید؛ نظربلند، ندا و صادقی فیروزآبادی، وحید. (1400). تأثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه (نرمافزار آرام) بر کارکردهای اجرایی (توجه انتخابی، حافظه کاری و بازداری رفتاری) دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص. دوفصلنامه پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 7(15)، 89-69.
References
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Text Revision (DSM-V). 5th. Arlington: American Psychiatric Association Publication.
Conners, C. K., Sitarenios, G., Parker, J. D., & Epstein, J. N. (1998). Revision and restandardization of the Conners Teacher Rating Scale (CTRS-R): factor structure, reliability, and criterion validity. Journal of abnormal child psychology, 26, 279-291.
Gambarota, F., & Sessa, P. (2019). Visual working memory for faces and facial expressions as a useful “tool” for understanding social and affective cognition. Frontiers in psychology, 10, 2392.
Gathercole, S. E. (1998). The development of memory. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 39(1), 3-27.
Keilow, M., Holm, A., & Fallesen, P. (2018). Medical treatment of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and children’s academic performance. PloS one, 13(11), e0207905.
Kreither, J., Papaioannou, O., & Luck, S. J. (2022). Active working memory and simple cognitive operations. Journal of cognitive neuroscience, 34(2), 313-331.
Kumar S, Joseph S, Gander PE, Barascud N, et al(2016). A brain system for auditory working memory. Journal of Neuroscienc 36(16): 4492-45050.
Ludyga, S., Gerber, M., & Kamijo, K. (2022). Exercise types and working memory components during development. Trends in cognitive Sciences, 26(3), 191-203.
Michelini, G., Lenartowicz, A., Diaz-Fong, J. P., Bilder, R. M., McGough, J. J., McCracken, J. T., & Loo, S. K. (2023). Methylphenidate, Guanfacine, and Combined Treatment Effects on Electroencephalography Correlates of Spatial Working Memory in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 62(1), 37-47.
Miranda, A., Presentación, M.J., Siegenthaler, R., & Jara, P. (2013). Effects of a Psychosocial Intervention on the Executive Functioning in Children With ADHD. Journl of Learning Disabilities, 46 (4): 363-376.
Ronald, A., de Bode, N., & Polderman, T. J. (2021). Systematic review: how the attention-deficit/hyperactivity disorder polygenic risk score adds to our understanding of ADHD and associated traits. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60(10), 1234-1277.
Schneider, M., VanOrmer, J., & Zlomke, K. (2019). Adverse childhood experiences and family resilience among children with autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 40(8), 573-580.
Sciancalepore, F., Tariciotti, L., Remoli, G., Menegatti, D., Carai, A., Petruzzellis, G., ... & Group, A. M. S. (2022). Computer-based cognitive training in children with primary brain tumours: A systematic review. Cancers, 14(16), 3879.
Tandon M, & Pergjika D. (2017). Attention deficit hyperactivity disorder in preschool-age children. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am, 26(3): 523-38.
Xiao, Z., Wang, Z., Song, G., Zhong, Y., & Zhang, W. (2022). Rehabilitation efficacy comparison of virtual reality technology and computer-assisted cognitive rehabilitation in patients with post-stroke cognitive impairment: A network meta-analysis. Journal of Clinical Neuroscience, 103, 85-91. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,064 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,946 |
||