تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,724,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,239,732 |
ضرورت تربیت زیباشناختی از نظر جان دیویی (با تکیه بر کتاب «هنر بهمنزلۀ تجربه») | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 74، تیر 1402، صفحه 23-46 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2023.67535.2071 | ||
نویسنده | ||
عبداله امینی* | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
جان دیویی یکی از صاحبنظران مهم حوزۀ تعلیم و تربیت دورۀ معاصر است که برخی از آموزههای او امروزه به بخشی از بدنۀ نظامهای آموزشی در سطح جهان بدل شده است. ازآنجاکه تعلیم و تربیت بخشی جداییناپذیر از ساختار هر جامعهای است، هرگونه ضعف در آن موجب تضعیف فرهنگ آن جامعه خواهد شد. نظامهای آموزشی گذشته عمدتاً بر ابعاد فکری، اخلاقی و دینی در امر آموزش تأکید داشتند، اما امروزه توجه به ابعاد دیگری ازجمله بُعد زیباشناختی، انتقادی و خلاق بهعنوان یک ضرورت نگریسته میشود. دلیلش این است که نگرش زیباشناختی و هنری در کنار سایر رویکردها میتواند جهان و پدیدارهای آن را به نحو متفاوت برای ما بازنمایاند و امکان تجربۀ دیگرگون آنها را برای ما فراهم سازد. لذا در کنار پرورش زمینههای فکری و اخلاقی بر «تربیت زیباشناختی» هم تأکید میشود. مسئلۀ اصلی در مورد این نوع تربیت این است که برخی تنها آن را بر اساس منظر نبوغ نگریستهاند و برخی هم بر اساس منظر ذوق؛ درحالیکه تربیت زیباشناختی توأمان شامل هر دو منظر میشود. درنتیجه، هر نظام آموزشی موفق بایستی هم به پرورش قوۀ تخیل و بُعد خلاق ذهن کودک توجه کند و هم به پرورش قوۀ ذوق جهت ادراک و ارزیابی امور و آثار زیبا اهتمام ورزد. در کتاب «هنر بهمنزلۀ تجربه» اثر دیویی توجه به هر دو منظر دیده میشود، بر همین مبنا ما ضمن مرور مباحث مربوط به زیباشناسی و مؤلفههای تربیت زیباشناختی، بهطور خاص به بازخوانی بخشی از اثر مذکور با محوریت تربیت زیباشناختی (بر اساس منظر نبوغ و منظر ذوق) خواهیم پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم و تربیت؛ تربیت زیباشناختی؛ هنر بهمنزلۀ تجربه؛ تخیل؛ زیباشناسی | ||
مراجع | ||
آقایی، سیده الهام، طیبه ماهروزاده و محسن ایمانی. (1399). «رویکرد ساحت تربیت هنری و زیباشناختی: رویکرد موضوعمحور یا رویکرد دریافت احساس و معنا»، پژوهش در برنامهریزی درسی، سال هفدهم، دورۀ دوم، شماره 38، تابستان، صص 11-1. 10.30486/jsre.2020.560455.1087
ارسطو. (1387). ارسطو و فن شعر، ترجمه و تألیف عبدالحسین زرینکوب، چاپ ششم، تهران: مؤسسه انتشارات امیر کبیر.
الیاس، جان. (1389). «تربیت زیباشناختی»، معرفت. شماره 57. صص 84-69، ترجمۀ عبدالرضا ضرابی، 1381 در:
hawzahnet/fa/Articles
امینی، عبدالله. (1401). «تأملی بر رابطۀ هنر با زندگی در تفکر دیویی (با تکیه بر مفهوم تجربه)»، پژوهشهای فلسفی، سال 16، شماره 38، بهار، صص 643-620. 10.22034/JPIUT.2022.4957303092
امینی، عبدالله. (1395). نسبت میان حقیقت و زیبایی با نگاهی به هرمنوتیک فلسفی گادامر، تهران: انتشارات نقد فرهنگ.
اوضاعی، نسرین، محمود مهرمحمدی، میثم غلامپور. (1400). «تبیین تربیت هنری از دیدگاه دیویی و بررسی انتقادی آن از منظر آراء اندیشمندان»، فصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی ایران، سال شانزدهم، شمارۀ 60. بهار، صص 36-7. JR_JSCSI-16-60_001
بووی، آندرو. (1394). زیباشناسی و ذهنیت: از کانت تا نیچه، ترجمۀ فریبرز مجیدی، چاپ پنجم، تهران: مؤسسۀ تألیف و انتشارات فرهنگستان هنر.
دیویی، جان. (1326). مدرسه و شاگرد (با مقدمۀ ادوارد کاپلارد)، ترجمۀ مشفق همدانی، تهران: شرکت سهامی چاپ کیهان.
دیویی، جان. (1343). مدرسه و اجتماع، ترجمۀ مشفق همدانی، چاپ سوم، تهران: بنگاه مطبوعاتی صفی علیشاه.
دیویی، جان. (1393). هنر بهمنزلۀ تجربه، ترجمۀ مسعود علیا، چاپ دوم، تهران: انتشارات ققنوس.
رورتی، ریچارد. (1386). فلسفه و امید اجتماعی، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ و نگار نادری، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
سوانه، پیر. (1389). مبانی زیباشناسی، ترجمه محمد رضا ابوالقاسمی، تهران: نشر ماهی.
شارعپور، محمود. (1394). جامعهشناسی آموزش و پرورش، چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات سمت.
شپرد، آن. (1375). مبانی فلسفۀ هنر، ترجمۀ علی رامین، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
شوپنهاور، آرتور. (1394). متعلقات و ملحقات: مجموعه مقالات شوپنهاور، ترجمۀ رضا ولییاری، تهران: نشر مرکز.
شیلر، فردریش. (1385). آزادی و دولت فرزانگی: نامههایی در تربیت زیباشناختی انسان، ترجمۀ محمود عبادیان، تهران: انتشارات اختران.
فیشر، رابرت. (1397). آموزش تفکر به کودکان، ترجمۀ مسعود صفاییمقدم و افسانه نجاریان، چاپ پنجم، اهواز: انتشارات گوزن.
کانت، ایمانوئل. (1377). نقد قوۀ حکم، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
گادامر، هانس گئورگ. (1395). هرمنویتیک، زبان، هنر: شش جستار هرمنویتیکی، ترجمۀ عبدالله امینی، آبادان: نشر پرسش.
متقی، زهره، محمد حسین حیدری و اشرف میرحیدری. (1395). «رهاسازی تخیل و تجربۀ معنادار، رویکرد نوین ماکسین گرین به تربیت زیباشناختی»، اندیشههای نوین تربیتی، دورۀ 12، شماره 4، زمستان، صص 189-175. 10.22051/JONTOE.2017.191.
نیچه، ویلهلم فردریش. (1388). زایش تراژدی از روح موسیقی یا یونانیگروی و بدبینی، ترجمه رؤیا منجم، چاپ سوم، آبادان: نشر پرسش.
Alexander, Thomas. (2016). "Dewey's Philosophy of Art and Aesthetic Experience", Artizein: arts and Teaching Journal, V. II, Iss. I, Open SIVG: pp. 59-67.
Badham, Anita. (2020). Aesthetic Learning in Early Childhood Education: Perspectives from ECE Teachers in Two Nordic International Schools, Agust, Helsink: Metropolia University of Applied Sciences: Bachelor of Social Services Degree Program in Social Services.
Baumgarten, A. G. (1954). Reflection on Poetry, Translated with the original text, an introduction and notes by K. Aschenbrenner and W. B. Holther, Berkly ND Los Angeles: University of California.
Dewey, John. (1925). Experience and Nature, London: George Allen & Unwin, LTD.
Dewey, John. (1997). Experience and Education, Kappa Delta Pi Lecture Series, A Touch Stone Book, New York: Published by Simon & Schuster.
Dewey, John, (2001). Education and Democracy, A Penn State Electronic Classics Series Publication, Pennsylvania State University.
McClelland, Kenneth A. (2005). "John Dewey: Aesthetic Experience and Artful Conduct", Education and Culture, N. 21 (2). pp. 44-62.
Uhrmacher, P. Bruce. (2009). "Towards a Theory of Aesthetic Learning Experiences", Curriculum Inquiry, No. 39: 5. pp. 613-636
Biblography
Aghaei, Seyyedah Elham, Tayyebeh Mahrozadeh & Mohsen Imani. (2019). "The Field Approach of Artistic and Aesthetic Education: the Subject-oriented Approach or the Approach of Receiving Feeling and Meaning", Research in Curriculum Planning, Vol. 17, No. 38, Pp. 1-11. 10.30486/jsre.2020.560455.1087. [In Persian].
Amini, Abdullah. (2022). "A Reflection on the Relationship between art and life in Dewey's Thought (based on the Concept of Experience)", Philosophical Research, Vol. 16, No. 38, Pp. 620-643. 10.22034/JPIUT.2022.4957303092. [In Persian].
--------------------. (2015). The Relationship between Truth and Beauty with a Look at Gadamer's Philosophical Hermeneutics, Tehran: Entesharat-e Naghd-e Farhang. [In Persian].
Aristotle (2007). Aristotle and the Art of Poetry, Translated and Edited by Abdul Hossein Zarrinkoob, 6th Ed, Tehran: Entesharat-e Amir Kabir. [In Persian].
Bowie, Andrew. (2014). Aesthetics and Subjectivity: from Kant to Nietzsche, Translated by Fariborz Majidi, 5th Ed, Tehran: Moaseseh-e T'alif va Entesharat-e Farhangestan-e Honar. [In Persian].
Dewey, John. (1947). School and Student (with an Introduction by Edward Coplard), Translated by Moshfegh Hamedani, Tehran: Sherkat-e Sahami-ye Chap-e Keyhan. [In Persian].
-----------------. (1964). School and Community, Translated by Moshfegh Hamedani, 3th Ed, Tehran: Entesharat-e Safi Alishah. [In Persian].
-----------------. (2013). Art as an Experience, Translated by Masoud Alia, 2th Ed, Tehran: Entesharat-e Ghoghnous. [In Persian].
Gadamer, Hans Georg. (2015). Hermeneutics, Language, Art: Six Hermeneutical Essays, Translated by Abdullah Amini, Abadan: Entesharat-e Porsesh. [In Persian].
Kant, Immanuel. (1998). Critique of the Power of Judgment, Translated by Abdul Karim Rashidian, Tehran: Nashr-e Ney. [In Persian].
Mottaghi, Zohreh, Mohammad Hossein Heydari & Ashraf Mirheydari. (2015). "Releasing Imagination and Meaningful Experience, Maxine Green's New Approach to Aesthetic Education", New Educational Thoughts, Vol. 12, No. 4, Pp. 175-189. 10.22051/JONTOE.2017.1916. [In Persian].
Nietzsche, Wilhelm Friedrich. (1388). The Birth of Tragedy from the Spirit of Music or Grecianism and Pessimism, Translated by Roya Monajjem, 3th Ed, Abadan: Entesharat-e Porsesh. [In Persian].
Owzaei, Nasrin, Mahmoud Mehrmohammadi, Meysam Gholampour. (2021). "Explaining Art Education from Dewey's Point of View and its Critical Review from the Perspective of Thinkers", Iranian Curriculum Studies Quarterly, Vol. 16, No. 60. Pp. 7-36. JR_JSCSI-16-60_001. [In Persian].
Rorty, Richard. (2007). Social Philosophy and Hope, Translated by Abdul Hossein Azarang and Negar Naderi, 2th Ed, Tehran: Nashr-e Ney. [In Persian].
Schiller, Friedrich. (2006). Freedom and Intellectual State: Letters in Human Aesthetic Education, Translated by Mahmoud Ebadian, Tehran: Entesharat-e Akhtaran. [In Persian].
Schopenhauer, Arthur. (2014). Appurtenances and Attachments: Collection of Schopenhauer's Essays, Translated by Reza Valiyari, Tehran: Nashr-e Markaz. [In Persian].
Sharepour, Mahmoud. (2014). Sociology of Education, 13th Ed, Tehran: Entesharat-e Samt. [In Persian].
Shepherd, Ann. (1996). Fundamentals of Philosophy of Art, Translated by Ali Ramin, Tehran: Entesharat-e Elmi va Farhangi. [In Persian].
Sovane, Peier (2010). Basics of Aesthetics, Translated by Mohammad Reza Abolghasmi, Tehran: Nashr-e Mahi. [In Persian].*
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |